الذاكرة
Volume 4, Numéro 2, Pages 77-107
2016-05-31

الفاءات في القرآن الكريم ـــ دراسة سياقيّة دلاليّة ــــ

الكاتب : عمر محمد حمودة عطا المنان .

الملخص

Abstract 1. The concept of context in modern studies is the theoretical restructuring of a number of context aspects. 2. Among the pivotal factors highlighted by scholars that determine context aspects (the text) is the knowledge about the speaker and the listener. This factor exists in the Holy Quran. This factor is a represented by correlations that describe the speaker's actions with corresponding linguistic verbs for both the listener and speaker. 3. To understand the context we have to look into the connectors that bind the sentences together. 4. The meaning in the sentence is composed of contextual relations. Word meaning is not clear unless used in context and the knowledge about the role it plays in order to obtain the semantic purpose of the sentence with the system of its words and parts that are connected together with connectors that determines the meaning. No writing could be compared to The Holy Quran in this respect. 5. The research discusses the semantics of the "فاءات" "plural of ف (f) letter in Arabic " in the Holy Quran and the "ف with its different uses. It also seeks to identify the role played by this sound in the meaning of the Holy Quran. 6. The Quranic Linguistic Context is the sum total of the use of words and sentences in linguistic construction with connectors connecting a previous sentence with a following one. 7. The Linguistic context that uses the "ف" both in the standard language and the different dialects explains the targeted semantic relations in the Quranic text, when this context is used for showing synonymy or with reference to general and special meaning. 8. The research has shown that the choice of the use of the ف in the Holy Quran has been carefully made. The causative ف cannot be used in the place of the additive ف and that indicates the precision of the connectors in the Holy Quran to give the exact meaning targeted by the context مستخلص البحث : إن فهم السياق في الدراسات اللسانية الحديثة يرتبط بوشائج قوية بالمعنى الذي يُراد من السياق . فهذا البحث يتناول الفاءات في سياق النص القرآني لكي يُفهم المعنى المراد من النص القرآني للتوصل إلى الفهم المتكامل ويضع سياق النص القرآني في إطاره الذي يقودنا إلى فهم المراد منه. وحاول الباحث الربط بين منهج الدراسات اللسانية الحديثة بالمنهج القرآني الذي لا يضاهيه منهج . وذلك لفهم السياق القرآني بمستوياته الصوتية والصرفية والنحوية واللغوية والدلالية . لأن المعنى المراد في الآية مرتبط بالعلاقات السياقية في التركيب القرآني. فمعنى التركيب القرآني لا يظهر إلا من خلال الاستخدام اللغوي الذي يرتبط بالدور الذي تؤديه اللفظة القرآنية في السياق. فالتحليل السياقي للقرآن الكريم في ضوء اللسانيات الحديثة يعتبر من الأدوات التي تساعد في فهم المعنى المراد. وقد ناقش البحث أثر دلالة الفاءات في استخدامها في القرآن الكريم واستدلَّ بالنصوص القرآنية وبعض أشعار العرب . ولكي نتوصل إلى الفهم المراد من النص القرآني لابد من اصطحاب دور الروابط التي تربط الجملة بالجمل الأخرى ، وربط الآيات السابقة بالآيات اللاحقة للآية المراد معرفة القصد منها. ويتصل فهم السياق القرآني اتصالاً وثيقاً بالمعنى المراد من السياق. وأن فهم نصوص القرآن الكريم فهماً متكاملاً يضع النص في إطاره الذي وضع له. ولحروف المعاني بعامّة أثر بالغ في فهم المراد و تؤدي دوراً هاماً في فهم النص ودلالته في القرآن الكريم .وقد لعبت الفاءات دوراً مهماً في الدلالة على مراد الله  . فما جاء في القرآن الكريم من تعدد استخدامات الفاء وموقعها في السياق هو الذي يصل بنا إلى مراد الحق . فالفاء لها دلالات متعددة في العربية فنجدها مرة تنوب عن الواو، وثمَّ وغيرها.

الكلمات المفتاحية

الفاءات، القرآن الكريم، صوتيات