مجلة المنظومة الرياضية
Volume 5, Numéro 2, Pages 463-482
2018-03-16

واقع تشكل هوية الأنا الاجتماعية لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تبسة

الكاتب : حاجي فيصل .

الملخص

ملخص الدراسة : هذه الدراسة تميط اللثام عن بعد من أبعاد تشكل هوية الأنا وهو البعد الاجتماعي في الوسط الجامعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ، أثناء مرحلتان مهمتان من مراحل النمو النفسي- الاجتماعي وفق نظرية اريكسون وابحاث جيمس مارشيا . تم اجراء الدراسة على عينة من معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية لجامعة العربي التبسي بتبسة قدرت بـ 215 طالب وطالبة باستخدام المقياس الموضوعي لتشكل هوية الانا . وقد بينت النتائج الاحصائية ان هناك فروق في تشكل الهوية الاجتماعية لدى الطلبة ، كماتوجد علاقات ذات دلالة احصائية بين كل من رتب الهوية الاجتماعية على حدى ، ومجالات الهوية الاجتماعية من جهة اخرى ، وهناك ارتباط قوي بين كل من لرتب الهوية الاجتماعية ومجالاتها . وتوصلت الدراسة الى توصيات ابرزها: نشر ثقافة النمو النفسي-الاجتماعى لدى الطلبة ومفهوم تشكل هوية الأنا من الناحية الاجتماعية والادوار المتبادلة بين مجالاتها وفق نظرية اريكسون . كذلك ابراز رتب تشكّل الهوية وصفاتها ومميزاتها للإستبطان الشخصي للنمو السَّوي لتحقيق الهوية ، وبالتالي تتشكل الشخصية المثلى التى تتلاءم بين حاجيات النفس البشرية ومتطلبات المجتمع . Abstract : This study reveals the dimensions of the identity of the ego; the social dimension in the university environment, among students in the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities, during two important phases of psychosocial development according to Eriksson's theory and James Marcia's research. The study was conducted on a sample of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activitiesof ( El Arabi Tebessi's University), estimated at 215 students using the objective measure to form the identity of Ego. The statistical results showed that there are differences in the formation of social identity among students, as there are statistically significant relations between each of the levels of social identity on one hand, and areas of social identity on the other hand, and there is a strong correlation between each of the levels of social identity and fields. The study concluded the following recommendations: the dissemination of a culture of psychosocial development among the students, and the concept of social ego identity, and the mutual roles between the fields according to Eriksson theory. As well as to highlight the ranks of identity and its characteristics and characteristics of personal introspection for the proper growth of identity, and thus form the ideal personality that is consistent with the needs of the human and the requirements of society.

الكلمات المفتاحية

هؤية الأنا ; الهؤية الاجتماعية