مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 17, Numéro 1, Pages 93-113
2024-06-06

فلسفة الفن الإسلامي في ظل الرؤية التوحيدية من خلال فكر إسماعيل راجي الفاروقي

الكاتب : Zidi Samah .

الملخص

مدار هذا البحث رصد نهج دراسة اسماعيل راجي الفاروقي، وتطرقه لموضوع الفن الإسلامي، وتشكل فلسفته وأنساقها وسياقاتها في ظل الرؤية التوحيدية، المرتكزة على جوهر "لا إله إلا الله"، ورصد سمات هذا الفن وفلسفته من خلال العملية الفنية ومنجزاتها من منظور الفاروقي، وبحثه من حيث كونه فنا ذو ماهية وسمات مستقلة ومتفردة، لها مرجعيتها وغاياتها؛ وفلسفتها في نطاق التوحيد ومسلماته، تجاه قضايا الكون والوجود، ومرتكزات تعبيره فنيا عنها وتعاطيه فلسفيا معها. Islamic art is one of the few topics present in the research fields among Muslim thinkers, researchers, and others interested in the history and culture of Islamic civilization. When they address it, differences in opinions sometimes emerge, and clashes at other times, especially within jurisprudential judgments, between what is permissible (halal) and prohibited (haram), and the regulated and the defined. Islamic art and culture are topics of limited research among Muslim scholars and enthusiasts of Islamic civilization. Despite differences in opinions, some researchers have bravely explored these subjects, emphasizing their compatibility with beauty, creativity, and religious principles. This approach aligns with human appreciation for beauty and intellectual contemplation, guided by texts promoting reflection on the universe's wonders and creative expressions. At the forefront of these individuals is Isma'il Raji al-Faruqi who attempted to shed light on Islamic art and its manifestations. He offered insights within the framework of a unified vision, which he saw as the essence of Islamic art, responsible for its distinctiveness, uniqueness, and witness. The aim of this study is to delve into this perspective and .elucidate its contexts and dimensions

الكلمات المفتاحية

الفلسفة ; الفن الإسلامي ; الرؤية التوحيدية ; إسماعيل راجي الفاروقي