مجلة التربية البدنية والرياضية
Volume 2, Numéro 2, Pages 17-40
2023-12-31

تحديد مستويات معيارية للتصور العقلي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ذكور Determining Standard Levels Of Mental Perception Among Third-year Secondary School Male Students

الكاتب : يعقوب بوهنتالة . محمد ابركان .

الملخص

هدفت الدراسة الى معرفة مستويات التصور العقلي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ذكور وتحديد المستوى المعياري الذي تتركز فيه غالبية نتائج التلاميذ في بعض ثانويات دائرة عين التوتة حيث إعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي وأجرينا الدراسة على عينة مكونة من 52 تلميذ متمدرس في السنة الثالثة ثانوي عن طريق مقياس التصور العقلي في المجال الرياضي لمارتينز، فأسفرت النتائج على أن مستوى عينة الدراسة في التصور العقلي تمركزت غالبيتها في المستوى المعياري المتوسط. The study aimed to know the levels of mental perception among third-year secondary school students, males, and to determine the standard level in which the majority of students' results are concentrated in some of the secondary schools of Ain Touta district. The mental perception scale in the mathematical domain of Martins. The results revealed that the level of the study sample was higher than the average in the total score of mental perception, while it revealed that the majority of the results were concentrated in the average standard level.

الكلمات المفتاحية

التصور العقلي؛ المستويات المعيارية؛ المرحلة الثانوية mental imagery; standard levels; secondary stage