مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية
Volume 7, Numéro 9, Pages 137-183
2016-07-15

الاستشراق والقرآن: الجزء الثاني: الرد والمتابعة

الكاتب : شافية صديق .

الملخص

جاءت هذه الورقة البحثية بعنوان: الاستشراق والقرآن، وهو موضوع مازال حيوياّ ويحتاج إلى التحيين والمتابعة، والاستشراق الجديد الذي يعتمد على وسائط الاتصال الحديثة مازال يقدم مقارباته حول موضوعات القرآن الكريم سواء عبر الوسائل الموجّهة للعامّة، أو عبر الدّوائر الأكاديمّة. وفي المقابل فإن الجانب الإسلاميّ لا يملك استراتيجية حقيقيّة لمواجهة هذه الحروب الحضارية الفكرية الجديدة. في هذا الإطار تناول البحث في جزئه الأول: أسس ونماذج: شبهات المستشرقين الذين لا يعتقدون عصمة القرآن، وطريقتهم العلمانية والالحادية في التعامل معه ومع ما يحيط به من علوم، مع الاستدلال بنماذج قديمة، ونماذج من الأصوات المعاصرة. وخاتمة البحث: هل التراث الاسلامي كما هو اليوم يوفر مناخ التشكيك والاجتهاد غير المنضبط للباحثين مستشرقين وغيرهم؟ كل تراث المستشرقين الكلاسيكيين والجدد متوفر ويمكن التأكد من صدقية إحالاتهم على مصادر المسلمين من المواقع الإسلامية الرصينة. وأما الجزء الثاني من البحث: الرد والمتابعة: تحدث عن المسار الجديد للدراسات الاستشراقية (دراسة الاسلام السياسي وربطه بالقرآن)، وأن هناك هيئات وأشخاص نذروا جهودهم لمحاربة ما يحاك ضد الإسلام والقرآن لكنها جهود محبطة بسبب فترات الارتباك الي تعيشها الأمة الإسلامية. حيث بينت الدراسة اهتمام الاستشراق بالقرآن وذكرت بعض المحققين البارزين الذين حققوا ونشروا مخطوطات خاصة بالقرآن الكريم، وكيف كان لعلماء المسلمين في كل عصر جهد في رد افتراءاتهم ورصد أهم الشبهات التي يثيرونها. ثم تحدثت عن معارك المستشرقين الشرسة بدء بترجمة معاني القرآن الكريم، وما يمرّرونه من أفكار خطيرة يقرأها المسلمون الغير ناطقين باللغة العربية وتم سرد نماذج عن ذلك وذكر أهم أخطاء هذه الترجمات. تم معركة التشكيك في علوم القرآن كادعاء غموض تاريخه وعدم صحة الروايات الواردة في جمعه، ثم معركة القراءات. وتم تفكيك هذه الشبهات من خلال آراء محمد خليفة، وعبد الصبور شاهين، والمستشرق المنصف لوبون. وقدم البحث في الأخير نماذجا من تشريح العمل الاستشراقي حول القرآن الكريم. This research paper was titled: Orientalism and the Qur’an, a topic that is still vital and needs to be updated and followed up, and the new Orientalism that relies on modern means of communication is still presenting its approaches on the topics of the Holy Qur’an, whether through means directed to the public, or through academic circles. On the other hand, the Islamic side does not have a real strategy to confront these new intellectual civilizational wars. In this context, the research dealt in its first part: Foundations and Models: the suspicions of Orientalists who do not believe in the infallibility of the Qur’an, and their secular and atheistic way of dealing with it and the sciences that surround it, with inference from ancient models and models from contemporary voices. The conclusion of the research: Does the Islamic heritage as it is today provide a climate of skepticism and uncontrolled diligence for researchers, orientalists and others? All the heritage of the classical and neo-Orientalists is available, and the authenticity of their references to Muslim sources can be verified from solid Islamic websites. As for the second part of the research: response and follow-up: it talked about the new path of Orientalist studies (the study of political Islam and linking it to the Qur’an), and that there are organizations and individuals who have dedicated their efforts to fight what is being plotted against Islam and the Qur’an, but their efforts are frustrated due to the periods of confusion that the Islamic nation is experiencing. The study showed Orientalism’s interest in the Qur’an and mentioned some of the prominent scholars who investigated and published manuscripts of the Holy Qur’an, and how Muslim scholars in every era made an effort to refute their fabrications and monitor the most important suspicions. Then I talked about the fierce battles of the Orientalists, starting with translating the meanings of the Holy Qur’an, and the dangerous ideas they pass on that are read by non-Arabic speaking Muslims. Models of that were listed and the most important mistakes of these translations were mentioned. There was a battle of questioning the sciences of the Qur’an, such as claiming the ambiguity of its history and the incorrectness of the narrations contained in its collection. Then there was the battle of the readings. These suspicions were dismantled through the opinions of Muhammad Khalifa, Abdel Sabour Shaheen, and the orientalist Moncef Le Bon. Finally, the research provided examples of dissecting Orientalist work on the Holy Qur’an.

الكلمات المفتاحية

الاستشراق، القرآن الكريم