مجلة الموروث
Volume 2, Numéro 1, Pages 146-167
2020-05-30

بلاغة الغموض في شعر المتنبي دراسة في كتاب الفتح على أبي الفتح لابن فورِّجة (ت بعد 455هـ) The Eloquence Of Ambiguity In Al-mutanabbi’s Poetry A Study In The Book Al-fateh Ali Abi Al-fateh By Ibn Furajah (after 455 Ah)

الكاتب : موفق مجيد ليلو الحياوي .

الملخص

تناولت هذه الدراسة منهج ابن فورّجة (ت455هـ) في معالجة مشكلات المتنبي وأهم آرائه النقدية، ودراسة استراتيجيات الغموض وأسبابه في شعر المتنبي، من خلال اختيار الأبيات وتصنيفها على وفق تقسيم المؤلف لأسباب الغموض مع الشرح والتحليل. وتهدف الى الوقوف على الجهد النقدي لناقد مهم جمع بين النقد اللغوي والذوق الأدبي الرفيع، فضلاً عن إحاطته بشروح ديوان المتنبي ونسخه. وقد اتبعت المنهج الوصفي التحليلي في تتبع جهود الشارح في كتاب (الفتح على ابي الفتح) ومناقشتها مع مقارنتها بجهود ابن جني في شرح مشكلات المتنبي. وتضمّن: البحث في منهج ابن فورجة، ثم بيان أسباب الغموض وهي: مرجعية الضمير والتقديم والتأخير والصياغات الملتبسة. وتبين خلالها إحاطة ابن فورجة بديوان المتنبي التي مكنته من ترجيح الرواية الصحيحة للبيت، ودقته في الوصول المعنى العميق والقراءات المتعددة، ويمكن أن نعدَّه– بالنظر إلى آرائه– من النقاد المحافظين، غير أنَّه أقل تشددًا من الآمدي وأقرانه. مع التزامه بأدب النقد الموضوعي. This study addressed the curriculum of Ibn Furja (d. 455 AH) in dealing with Al-Mutanabbi’s problems and his most important critical opinions, and studying strategies of ambiguity and its causes in Al-Mutanabbi’s poetry, by selecting verses and classifying them according to the author’s division for reasons of ambiguity with explanation and analysis. It aims to stand on the critical effort of an important critic who combined linguistic criticism and high literary taste, as well as briefing him on the explanations of Diwan Al-Mutanabbi and his copies. And I followed the descriptive and analytical curriculum in tracking the efforts of the interpreter in the book (Al-Fateh Ala Abi Al-Fateh) and discussing it with comparing it to the efforts of Ibn Jenni to explain Al-Mutanabbi’s problems. The research included the curriculum of Ibn Furja, then explaining the reasons for the ambiguity, are: reference of conscience, presentation, delay, and ambiguous terms. During it was revealed that Ibn Furajah surrounded Al-Mutanabi's diwan that enabled him to suggest the correct narration of the verse, and its accuracy in reaching deep meaning and multiple readings, and we can consider him - given his views - from conservative critics, but he is less strict than Al-Amidi and his peers. With his commitment to objective criticism

الكلمات المفتاحية

منهج؛ غموض؛ فورَّجة؛ مشكلات. Furja . ,mbiguity, problems, curriculum