مجلة الموروث
Volume 2, Numéro 1, Pages 124-144
2020-05-30

دور المدارس القرآنية في المحافظة على الهوية والثوابت الوطنية مدرستي التعليم القرآني للذكور والإناث التابعتين لزاوية الإمام علي كرم الله وجهه بمدينة عين صالح The Role Of Qur'anic Schools In Preserving Identity And National Constants- The Case Of Two Qur'anic Education Schools For Males And Females At Imam Ali's Zaouïa In The City Of In Salah.

الكاتب : مالك بابي . عبد الرحمن حسان .

الملخص

يندرج موضوع هذه الورقة في إطار تبيان دور المدارس القرآنية في الحفاظ على الهوية الوطنية و غرس روح الانتماء للأمة وأسس الدين الاسلامي ومبادئ اللغة العربية وذلك من خلال التعريف بدور مدرستي التعليم القرآني للذكور والإناث التابعتين لزاوية الإمام علي كرم الله وجهه بمدينة عين صالح لاسيما وأنّ هاتين المدرستين ضاربتين في القدم، ومن هنا تحاول ورقتنا الوقوف على دور وجهود المدرستين في غرس القيم الاسلامية ومبادئ اللغة العربية خصوصا في الفترة الاستعمارية ومدى اسهامهما في ربط المجتمع العين صالحي بثوابته وقيمه الوطنية. ولسوف يكون منطلقنا في البحث أسئلة تشكل محور الموضوع ألا وهي: ماهو دور مدرستي التعليم القرآني للذكور والإناث في الحفاظ على الهوية الوطنية بمنطقة عين صالح؟ كيف أسهمت هاتين المدرستين في غرس القيم الوطنية ؟ ماهي العلوم التي أسهمت بها في الحفاظ على الهوية الوطنية ؟....إلخ ، من خلال مقاربة تعتمد على أداتي الوصف بآليات تحليلية. حسان Abstract : The study aims at highlighting the role of Qur'anic schools in preserving national identity and instilling the spirit of belonging to the nation, the foundations of Islamic religion and the principles of Arabic language, especially since Qur'anic schools are known for their historical roots and educational activity, in addition to the support they have enjoyed from different groups of society. The study therefore tries to define the role of the Qur'anic schools in Algeria as in two Qur'anic Education Schools for males and females at Imam Ali's Zaouïa in the city of In Salah, especially as these schools were reputed during the colonial period. Our starting point will be questions that are central to the subject: What role does the Quranic education schools for males and females play in preserving the national identity in the region of In Salah? How did these schools contribute to the inculcation of national values? What sciences have contributed to the preservation of national identity?...etc., through an approach based on two description tools through analytical mechanisms.

الكلمات المفتاحية

المدارس القرآنية ؛ عين صالح ؛ الهوية الوطنية ؛ التعليم القرآني. Qur'anic schools- In Salah- National identity- Qur’anic education