الدراسات الإسلامية
Volume 24, Numéro 1, Pages 81-96
2024-04-16

تطبيق التشريع الجنائي الإسلاميّ على الأقليات غير المسلمة "دراسة فقهية مقارنة"

الكاتب : الباحثة هناء ماجد الشرع .

الملخص

هدفت الدراسة إلى بيان أحكام تطبيق التشريع الجنائي الإسلاميّ على الأقليات غير المسلمة في دار الإسلام، والذي اتضح أنهم صنفين: أهل ذمة، وأهل أمانة، وفق المنهج الوصفي الاستقرائي. وقد خلصت هذه الدراسة إلى أن الذمي تطبق عليه الحدود كالمسلم في دار الإسلام، ، باستثناء حد شرب الخمر لا يقام عليه، ويقتص منه في النفس وما دون النفس، وكذلك المستأمن الا أنه لا يقام عليه حدّي السرقة والحرابة. وأيضاً ينتقض عهدي الذمي والمستأمن في حال ارتكابهم جريمة البغي منفردين، بينما في حال ارتكابهم الجريمة مع جماعة من المسلمين فلا ينتقض عهد الذمي، وينتقض عهد المستأمن، وإن أتلفوا نفساً أو مالاً في الحرب لزمهم الضمان أما في جريمة التجسس فلا ينتقض عهد الذمي، بينما ينتقض عهد المستأمن ، ويعزّروا بما يراه الإمام مناسباً. The study aimed to clarify the provisions for applying Islamic criminal legislation to non-Muslim minorities in the land of Islam, which turned out to be two categories: people of responsibility and people of trust, according to the inductive descriptive approach. This study concluded that the dhimmi punishments are applied to him like the Muslim in the land of Islam, with the exception of the punishment for drinking alcohol, which is not imposed on him, and retaliation is imposed on him within the soul and below the soul, and the same applies to the mutaman, except that the punishments for theft and banditry are not imposed on him. Also, the covenant of the dhimmi and the trustworthy person is broken if they commit the crime of transgression alone, while if they commit the crime with a group of Muslims, the covenant of the dhimmi is not broken, and the covenant of the trustworthy person is broken, and if they destroy life or property in war, they are required to be liable. As for the crime of espionage, the covenant of the dhimmi is not broken, while the covenant of the dhimmi is not broken. The covenant of Al-Mustamin, and they will be Discretionary penalties as the imam deems appropriate.

الكلمات المفتاحية

التشريع الجنائي ; التشريع الجنائي الإسلامي ; الأقليات غير المسلمة