Journal of Economics and Rural Development
Volume 1, Numéro 1, Pages 09-27
2021-03-30

واقع التجارة الالكترونية في الجزائر

الكاتب : عبد الله دوكارة جلال .

الملخص

شهدت نهاية القرن العشرين ظهور العولمة التي تعد سياقا جديدا للعلاقات الدولية وعملية سهلها انفجار تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. في هذا السياق الجديد لتطور المجتمعات، تعمل اقتصادات الدول خارج الحدود الوطنية للالتزام بالاقتصاد العالمي من خلال سرعة تداول المعلومات، وتكثيف تدفق التبادلات، وحرية حركة السلع والخدمات ورأس المال والأفراد. في هذه الحركة، فرضت التجارة الإلكترونية نفسها بفضل توفر وسائل النقل السريعة وسهولة الاتصال عن بعد وبين المناطق البعيدة. تركز هذه الورقة على دراسة وتحليل حالة التجارة الإلكترونية في الجزائر، وتحديد طبيعة الحواجز التي تمنع البلاد من تطويرها. فقد أحرزت الجزائر تقدمًا في بناء البنية التحتية التقنية للتجارة الإلكترونية، لكنها لا تزال تعاني من عدم وجود إطار تنظيمي شامل ومؤسسات داعمة ومن شبكات اجتماعية ضعيفة التطور. بينما لا تزال التجارة الإلكترونية في الجزائر في مراحلها الأولية مقارنة بالدول النامية الأخرى، هناك إمكانات كبيرة للنمو السريع والمستدام في السنوات القادمة. The end of the twentieth century saw the emergence of globalization which is a new context for international relations and a process facilitated by the explosion of information and communication technologies. In this new context of the development of societies, the economies of countries operate outside the national borders to adhere to the global economy through the speed of circulation of information, the intensification of the flow of exchanges, and the free movement of goods, services, capital, and individuals. In this movement, electronic commerce imposed itself thanks to the availability of rapid means of transportation and easy communication between remote areas. This paper focuses on investigating and analyzing the state of e-commerce in Algeria and determining the nature of the barriers that are preventing the country from developing it. Algeria has made progress in the technical infrastructure for e-commerce, but it still suffers a lack of a comprehensive regulatory framework and poorly developed supporting institutions and social networks. While e-commerce in Algeria is still in its initial stages compared to other developing countries, there is great potential for rapid and sustainable growth in the coming years

الكلمات المفتاحية

E-commerce, Electronic transactions, ICTs , Globalization, Electronic payment.التجارة الالكترونية، المعاملات الالكترونية ، تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، العولمة، الدفع الالكتروني.