مجلة التغير الاجتماعي
Volume 8, Numéro 2, Pages 11-26
2023-12-31

الكتابات الغرافيتية: قراءة في المسكوت عنه بالفضاء المدرسي

الكاتب : براهم عصام .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء حول بعض مناطق الظل والعتمة لمنطقة هامشية في الفضاء المدرسي ألا وهي الكتابات الغرافيتية، بحثاً عن الوجه الخفي والمسكوت عنه لما يدور في رحاب المدرسة، بهدف فهم وجهة نظر التلميذ/ المراهق لهاته المؤسسة المدرسية، استعنا بالمنهج الانثوغرافي بهدف فهم مختلف أبعاد الكتابات الغرافيتية في الفضاء المدرسي ومنه الوقوف على المعيش اليومي للتلميذ داخل المدرسة. لنخلص إلى أن الكتابات الغرافيتية هي "بوابة عبور" نستطيع أن نعبُرٌ من خلالها لعالم التلميذ بكل خصوصياته و"علبة سوداء" تكشف لنا عن الوجه الخَفي المضمر والجانب المظلم لما يدور في رحاب المدرسة ونقرأ من خلالها المسكوت عنه في الفضاء المدرسي. This article aims to shed light on some areas of shadow and darkness of a marginal area in the school space, namely the graphical writings, in search of the hidden and silent face of what is going on in the school, in order to understand the viewpoint of the pupil / teenager for this school institution, We used the ethnographic approach in order to understand the different dimensions of the graphical writings in the school space and to stand on the daily living of the student inside the school. Let us conclude that the graffiti is a "transit gate" through which we can express to the pupil's world all its peculiarities and a "black box" reveals to us the hidden, hidden and dark side of what is going on in the school space and through which we read the silent about it in the school space.

الكلمات المفتاحية

الكتابات الغرافيتية،المسكوت عنه، التمثلات، الفضاء المدرسي.