المجلة الجزائرية للدراسات الإسلامية
Volume 1, Numéro 2, Pages 84-99
2022-03-31

نظرات في مقاصد الشريعة "reflections On The Objectives Of Islamic Law"

الكاتب : محمد سكحال .

الملخص

هذا بحث يأمل تقديم نظرات حول مقاصد الشريعة، ويقصد إلى الكشف عن بعض مكنوناته، عبر مراحل متتالية، ففي هذه الخطوة الأولى تضمّن البحث بيان التحليل الدلالي لمفهوم مقاصد الشريعة، وتوصلنا باستقراء هذه العبارة في كتب أهل العلم؛ أنها عبارة متأخرة النشأة نسبيًا؛ لا تكاد تظهر على ألسنة علماء ما قبل القرن الثامن، ولم تجر جرياناً شائعاً، تكتسب به حمولة اصطلاحية واضحة المعالم، إلّا في كلام الإمام الفذّ أبي إسحاق الشاطبي في كتابه الفذ «الموافقات في أصول الشريعة». كما خلصنا إلى أنّ مقاصد الشريعة هي العلل الغائية الكامنة وراء التكاليف الشرعية، وأنها ليست بادية في كتاب الله وسنة رسوله ﷺ، بل متوارية لا تتكشّف إلّا باستقراء الفروع مع إعمال الفكر والنظر في النصوص التي ألمحت إليها من خلال إشارات وتنبيهات تعليلية. أمّا عن اختلاف العلماء في تعليل الأحكام؛ فإنّ السواد الأعظم من العلماء، لا يرون في تعليل أحكام الشرع بأسباب مقصودة في ذاتها أو تخفي مقاصد وراءها، أي مناقضة للإطلاق في إرادة الله تعالى التشريعية، بل اعتقاد العكس هو الحري بالإقحام في المناقضة، بمنع أن يشرع الله لعباده شرعاً قاصداً إلى ما يصلحهم رحمة بهم، بيد أن الله أن يضع شريعته كيف يشاء؛ تعبدية خالصة أو معللة خالصة، أو يزاوجها بين التعبيد والتعليل، كما هو الواقع في الشريعة المحمدية؛ فإنها حافلة بالتعليلات الدالة على الحكمة والاتساق. ومن نتائج البحث أيضا؛ أنّ نمو علم مقاصد الشريعة في أطواره الجنينية، تمّ على أيدي ستة من الأعلام، وهم: الجويني، والغزالي، وابن عبد السلام، والقرافي، وابن تيمية، وابن القيم، ثمّ ولد ولادة تامة لا خداج فيها في أواخر القرن الثامن، على يد الإمام أبي إسحاق الشاطبي، في كتابه «الموافقات» الذي بنى به للثقافة الإسلامية صرحاً جديداً، أمكنه أن يطل من نوافذه على طرائق لتحقيق خلود الشريعة وعصمة الدين، يندر من يشاركه فيها، فكان الباحثون في معاني الشريعة وأسرارها عيالاً عليه. لكن عمل الشاطبي تزامن مع بداية عهد متطاول من الجمود والانحطاط؛ فلم يلحقه تنقيح ولا تكميل ولا تلخيص، إلى بزوغ فجر النهضة في القرن الرابع عشر، فبعث علم المقاصد من مرقده بعد طباعة «الموافقات«، في تونس (سنة1884م)، على يد الشيخ الطاهر بن عاشور شيخ الزيتونة آنذاك. This is a research paper that aims to provide insights into the purposes of Islamic law, intending to uncover some of its hidden aspects through successive stages. In this first step, the research includes an analysis of the semantic interpretation of the concept of the purposes of Islamic law. We find, through examining this expression in the works of scholars, that it is a relatively late term, barely appearing on the tongues of scholars before the eighth century. It gained clear terminological significance only in the writings of the eminent Imam Abu Ishaq al-Shatibi in his profound work "Al-Muwafaqat fi Usul al-Shari'ah." The study concludes that the purposes of Islamic law are the underlying rationales behind legal obligations, not explicitly stated in the Quran and the Sunnah of the Prophet ﷺ. Instead, they are hidden and only revealed through the examination of branches while employing thought and consideration of texts that allude to them through explanatory signals and indications. Regarding the differences among scholars in justifying legal rulings, the majority of scholars do not see legal justifications as having inherent purposes or hidden objectives contradicting Allah's legislative will. The opposite belief is considered an unwarranted insertion of contradiction, preventing Allah from legislating for His servants a law intended for their well-being. However, Allah has the freedom to establish His law as He pleases—purely worshipful or purely justifiable, or a combination of both worship and justification, as is evident in Islamic law, rich with justifications indicating wisdom and consistency. One of the research findings is that the development of the science of the purposes of Islamic law in its embryonic stages occurred under the guidance of six prominent figures: Al-Juwayni, Al-Ghazali, Ibn Abdul-Salam, Al-Qarafi, Ibn Taymiyyah, and Ibn al-Qayyim. It then reached its full maturity in the late eighth century through the work of Imam Abu Ishaq al-Shatibi in his book "Al-Muwafaqat," which became a cornerstone for Islamic cultural enlightenment. However, Shatibi's work coincided with an era marked by stagnation and decline, and it did not receive revision, completion, or summarization until the dawn of the Renaissance in the fourteenth century. Shatibi's work was revived from its slumber after the printing of "Al-Muwafaqat" in Tunis in 1884 by Sheikh Tahar Ben Achour, the Sheikh of Zitouna at that time.

الكلمات المفتاحية

نظرات، مقاصد، الشريعة. Perspectives, Purposes, Sharia.