المجلة الجزائرية للدراسات الإسلامية
Volume 1, Numéro 2, Pages 41-66
2022-03-31

الجائحة وشروطها عند المالكية Jaaʾiha "agro-disasters" And Its Conditions In Maliki Jurisprudence

الكاتب : محمد هندو .

الملخص

نظرية الظروف الطارئة التي لم يأخذ بها القانون الوضعي إلا حديثاً؛ هي إحدى النظريات القيمة التي وجدت فروعها في الفقه الإسلامي منذ بواكير تدوينه، ومن مظان ذلك: فسخ الإجارة بالعذر عند الحنفية، خيار العيب في المعقود عليه، الصلح على الأوسط في حالة تقلب قيمة النقود، وضع الجائحة في الزروع والثمار عند المالكية. ولما كان درس النظريات مستلزماً لدرس ما تأسست عليه من فروع وجزئيات، وكان وضع الجائحة عند السادة المالكية من أعرق مباني النظرية، وأوشجها بها صلة؛ من جهة كون الجائحة ظرفاً طارئاً خارجاً عن سيطرة المتعاقدين، مزعزعاً لتوازنات العقد، قاضياً على المصلحة التي توخاها الطرفان أو أحدهما من المعاملة، وبالتالي مؤثراً على مبدأ الرضا الذي حدث بين المتعاقدين بناء على التوازنات التي كانت موجودة قبل الجائحة. جاء هذا البحث ليلقي الضوء على موضوع وضع الجائحة عند المالكية: كيف يكون ذلك في الجائحة؟ كيف توضع؟ كيف نقيم المجاح من حيث القدر، ومن حيث الزمن؟ وقبل ذلك:- ما حقيقة الجائحة؟ ما أدلة اعتبارها من الكتاب، والسنة، وعمل السلف، والقياس، وقواعد الشريعة؟ ما أسبابها؟ ما شروطها؟ وقد توصلنا إلى نتائج هامة، نذكر منها: أنّ علة وضع الجائحة هي العجز عن دفعها، وعن تضمين فاعلها، وعلى هذا تشمل كل ما أتلف الزرع من معجوز عن دفعه، وعن تضمينه، سواء كان فعلاً سماوياً، أم فعلا آدمياً، وأنّ القول بوضع الجائحة هو منطوق الخبر الصحيح الذي لا شؤب في ثبوته، واستقر عليه العمل صدراً من الدهر في المدينة؛ مستقر النبوة والخلافة والعلم، أما تأولات المخالفين فلا تقوى على صرفه عن ظاهره، كما أن وضع الجائحة يتمشى تماماً مع منطق الشرع، وقاعدته الكلية في المحافظة على توازنات العقود التي شرعت أساساً لتحقيق مصلحة المتعاقدين، فإزالة الضرر الذي يخرم مبدأ العدل، ويقضي على قاعدة التوازن هو الشرع بصميمه . وأنّ قاعدة وضع الجائحة قابلة للتطبيق في معاملات كثيرة، لأن مبناها توخي المصلحة والعدل، وتلافي الضرر، وإعادة التوازن العقد، فالأولى عدم قصره على الزروع والثمار، بل تتعدى القاعدة إلى مختلف السلع. Summary: The theory of exceptional circumstances, which has only recently been considered by positive law, is one of the valuable theories found in Islamic jurisprudence since its early codification. Its branches include the annulment of lease due to a valid excuse according to the Hanafi school, the option of defect in the contracted goods, reconciliation in the event of currency fluctuations, and the impact of epidemics on crops and yields according to the Maliki school. Since the study of theories is essential for understanding their foundations and details, the handling of epidemics by the Maliki scholars is one of the fundamental aspects of this theory. Epidemics are considered emergency situations beyond the control of the contracting parties, disturbing the balance of contracts and affecting the interests sought by the parties involved. This, in turn, affects the principle of mutual consent that existed before the epidemic. This research aims to shed light on the topic of handling epidemics according to the Maliki school, addressing questions such as how it is handled, how it is determined, and how its impact is evaluated in terms of quantity and time. Additionally, it explores the nature of epidemics, the evidence supporting their consideration from the Quran, Sunnah, actions of the early scholars, analogy, and legal principles. The research also delves into the causes and conditions of epidemics. Key findings include the notion that the reason for the occurrence of an epidemic is the inability to pay and the inability to include its perpetrator. Thus, it encompasses any damage to crops caused by someone unable to pay, whether the action is divine or human. The assertion of the occurrence of an epidemic is an established and undisputed statement, accepted and acted upon in the city throughout the ages of prophecy, caliphate, and knowledge. Interpretations by dissenters cannot deviate from its apparent meaning. The concept of handling epidemics aligns perfectly with the logic of Islamic law and its overarching principle of maintaining the balance of contracts established to achieve the interests of the contracting parties. The removal of harm that undermines the principle of justice and disrupts the balance is at the core of Islamic law. The principle of handling epidemics is applicable in various transactions beyond crops and yields, as its foundation seeks to promote justice, prevent harm, and restore contractual equilibrium, extending to various commodities.

الكلمات المفتاحية

الجائحة، الزروع والثمار، نظرية الظروف الطارئة، المالكية، توازنات العقد، الضرر. Epidemic, Crops and yields, Theory of exceptional circumstances, Maliki school, Contractual balance, Harm.