المجلة الجزائرية للدراسات الإسلامية
Volume 1, Numéro 1, Pages 11-45
2021-09-14

صورة العامّة في أدبيات التّراث الإسلاميّ وخطاب النّزعة الإنسانيّة المعاصر: عرض ونقد The Portrayal Of Commoners In The Literature Of Islamic Heritage And The Contemporary Humanistic Discourse Review And Criticism

الكاتب : وسيلة خلفي .

الملخص

العامّة هم جمهور النّاس التّابعين لسلطة سياسية تحكمهم، والتّابعين كذلك لسلطة علمية فيما يتوقّف على الاجتهاد من أحكام الشّريعة، وعليه يصير التّفاوت بين الخاصة والعامّة طبيعيًّا بمقتضى تباين الوظائف، ولا يستدعي ذلك نظرة استحقار للعامّة ولا استعلاء للخاصّة، لكنّ صورة العامّة التي ترسمها بعض المصادر من تراثنا السياسي والفقهي عبر التاريخ تحمل قدرًا من الاستهانة لا يخفى، خلافًا لتلك التي نجدها في القرآن الكريم، إذ يخاطبُ القرآنُ في الإنسان عقلَه وفكرَه ووجدانَه، ويُحمِّلُه مسؤولياته كاملةً مهما كانت منزلته، وهي الصّورة القائمة على معنى التّكريم لبني الإنسان قاطبة. واليوم مع تصاعد خطاب القيم الإنسانية المعاصر، المتمركز حول الإنسان، الجاعل منه مصدراً للقيم، فإنّه يستبعد القيم الدِّينية، ويدعو بناءً على ذلك إلى نبذ التراث العلمي للمسلمين، مُتذَرِّعًا بما يجده فيه من بعض الأفكار أو الممارسات الدّالة على استحقار العامّة، ومن ثمّة يعتبر كلّ اتّباع للعلماء سلبًا للحريّة الفرديّة، وتعدٍّ على حقّ الإنسان في فهم الدّين وممارسته. إنّ هذه المقابلة الثلاثية بين صورة العامّة في القرآن والسنّة، وصورتهم في بعض الأدبيات التراثية، وخطاب النّزعة الإنسانية المعاصر، يفرض ضرورة الوقوف على مفهوم القيم الإنسانية، والبعد العقدي في ضبطها، قبل مناقشة مقولات هذا الخطاب، وجملة الدّعاوى التي يتبنّاها رُوّادُه، من دعوى إلى ضرورة الانتظام في القيم الإنسانية المعاصرة ونبذ الموروثات المخالفة له، انطلاقاً من كون الإنسان هو بذاته مركز قِيَمِه، إلى دعوى ضرورة الإبداع من خلال التّحرّر من القيم الدّينية، إلى دعوى ضرورة إشراك العامّة في إبداء الرّأي الدّيني، وأنّ كلّ دعوة للعامّة إلى اتّباع العلماء ليست إلاّ تكريسًا لسلطة دينية تنزع عن النّاس حريّتهم. إنّ مناقشة هذه الدّعاوى تستدعي إلى جانب تحرير المفاهيم جملةً من المضامين الأصولية التي استندت إليها، وعلى رأسها أصل الإجماع وقواعد التّقليد، وهذا ما رُمته في البحث من خلال عناصره التفصيلية. Abstract When the term "commoners" refers to a mass of people who are under the govern of a political authority, and who are also subordinate to a scientific authority in terms of deducting provisions from the Islamic Law (Sharia), then the disparity between the elite and the commoner becomes normal considering the diversity of functions, without any arrogance or contempt for the common people. However, different political and jurisprudential sources from our heritage have portrayed the commoner with a degree of contempt. On the other hand, we find the Holly Quran praising the concept of honoring all human beings, regardless their positions and status. Hence, it addresses their reason, intellect and conscience and holds them fully responsible for their actions. Today, with the rise of the cotemporary discourse of human values, which is centered on the human being as a source of values, it excludes religious values and therefore calls for the exclusion of the scientific heritage of Muslims, basing its argument on some ideas or practices that may indicate public contempt. Thus, according to this discourse, any following of the scholars is considered plundering of individual freedoms, and it is a violation of the right to understand and practice religion. This threefold rapprochement between: the portrayal of commoners in Quran and Sunnah (traditions of the prophet), their portrayal in some heritage literature, and the contents of contemporary humanistic discourse, imposes the necessity of determining the concept of human values, and the creedal dimension to control them (human values) before discussing the arguments of this speech, and all the claims adopted by its pioneers; human starting with the claim to the necessity of being regularized under the contemporary and renounce legacies that contradict it, based on the fact that man himself is the center of values, to the claim of the necessity to innovate through liberation from religious values, to the necessity of involving the commoners in expressing their religious opinions, and any call for the commoners to follow the scholars is nothing but a dedication to a religious authority that strips people of their freedom. The discussion of these claims requires, in addition to defining concepts, a set of fundamentalist contents on which it is based, mainly the origin of the consensus and the rules of imitation. This is what I have put under discussion through the different detailed components of this research.

الكلمات المفتاحية

العامّة، القيم الإنسانية، خطاب النّزعة الإنسانية المعاصر. The General Public, Human Values, and the Discourse of Contemporary Humanitarian Tendency