مجلة كفاية للغة والأدب
Volume 3, Numéro 1, Pages 33-44
2023-06-30

الدلالة الاجتماعية في حوار موسى عليه السلام في القرآن الكريم

الكاتب : أحمد محمد عطوف الديرشوي . سمية عبد الله الديرشوي .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى التعمق في الدلالة الاجتماعية للحوار القرآني في حوار موسى في القرآن الكريم، لما في هذا الحوار من أهميه لغوية، وهو من الجهود المبذولة للتمعن في الآيات القرآنية ومعانيها، ومما جذب نظر الباحث تجاه قصة موسى كثرة ورودها في القرآن؛ بالتفصيل في بعض الأحداث وأحياناً بالمرور عليها على عجالة، ويرى البحث أنّ هذه الدراسة يمكن أن تفيد المجتمع في تطوير فهمهم واستيعابهم وتدّبرهم للحوار القرآني، والعوامل الاجتماعية في هذه القصة غالباً ما تبرز من خلال انفعال المتحاورين؛ حيث يعمد الطرفان إلى استخدام أسلوب كلامي يعبّر عن موقفهما وعاطفتهما، وذلك كأسلوب النّفي والتوكيد والنداء والنهي والاستفهام وغيرها. يتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، ومن خلال تحليل الدّلالة الاجتماعية رأينا أنّها جاءت في أغلبها مقترنة بالدّلالة الدّينيّة، فكأنّهما كلٌّ واحد، وكأنّ الدّلالة الدّينيّة هي الوجه الآخر للدّلالة الاجتماعيّة. وقد اتّسمَ حوار موسى عليه السلام بالحفاظ على نسقٍ واحد؛ بحيث تبدو عليه صرامة المخاطِب وثِقَة المُتكلَّم؛ وذلك لقوّة حجّته، وثبات يقينه، وأمّا حوار فرعون فيتّسم بالضّعف وعدم الثّقة؛ إذ لجأ إلى أسلوب التّوكيد والتّهديد في مواضع كثيرة، الأمر الذي يدّلُ على ضعف الحجّة والدّليل. وأما الوضع الاجتماعي في مصر كان ينقسم إلى مجتمع منقسم طبقيّاً؛ السلطة المتمثلة في فرعون ووزيره هامان، والمجتمع المصري الذي ينقسم أيضاً إلى قسمين؛ القسم الأول الملأ حول فرعون وحاشيته المقرّبون إليه، والقسم الثاني عامة الناس، وأمّا الطبقة الأدنى فيها الخدم والمتمثّلة في بني إسرائيل والتي اتّخذها فرعون وقومه عبيداً لهم. This research aims to delve into the social semantic of the Quranic dialogue in the dialogue of Moses in the Holy Quran, since this dialogue demonstrates significant linguistic meaning. The research is one of the efforts brought to reflect on the Quranic verses and their meanings. What attracted the researcher's attention in the story of Moses is its frequent appearance in the Qur’an, in detail in some events and briefly in others. The researcher believes that this study will contribute to the community in developing their understanding, comprehension, and reflection on the Quranic dialogue. The social factors in this story often emerge through the emotion of the interlocutors, where both parties tend to use a verbal method that expresses their position and their affection, such as the method of negation, emphasis, call, forbidden, interrogation, and others. The research adopts the descriptive analytical approach. However, by analyzing the social semantic, it is noticed that it was mostly associated with the religious semantic, as if they were one, and as if the religious semantic was the other face of the social semantic. Moses' dialogue was characterized by maintaining a single format so that the rigor and confidence of an interlocutor appear to him. It is due to his argument's strength and his certainty's firmness. On the other hand, Firʿawn's (Pharaoh) dialogue shows weakness and a lack of confidence, as he referred to the method of emphasis and threat in many places, which indicates the weakness of his argument and evidence. As for the social situation in Egypt, it was divided into a class-divided society. The authority was represented by Firʿawn and his vizier Haman, and the Egyptian society, which is also divided into two parts. The first part is the people around Firʿawn and his entourage who are close to him, and the second part is the general public. As for the lowest class, they were the servants who were the People of Israel, whom Firʿawn and his people took as their slaves

الكلمات المفتاحية

الدلالة، الاجتماعية، الحوار، موسى، القرآن الكريم. Semantic, Social, dialogue, Moses, The Holy Quran