مجلة حقائق للدراسات النفسية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 44-53
2024-01-20

الرضا الوظيفي لدى العمال وطرق قياسه

الكاتب : دعاس أحمد .

الملخص

تهدف ورقتنا البحثية هذه إلى معالجة موضوع جوهري وحساس في علم الإدارة وإدارة الأفراد هو موضوع الرضا الوظيفي وطرق قياسه، بحكم أن كل المؤسسات على اختلافها تحاول البقاء في السوق وجلب أكبر عدد من المتعاملين وهذا لن يتأتى لها من دون المورد البشري، هذا الأخير الذي تتحكم في دافعيته مجموعة من الأسس على رأسها الرضا الوظيفي. في طريقنا للإجابة على الموضوع اعتمدنا على العديد من المناهج أهمها المنهج الوصفي لوصف متغيرات الدراسة والمنهج التحليلي كما اعتمدنا على المنهج الكمي لقياس التأثير والتأثر بين متغيرات الوظيفة والحوافز المختلفة وعلاقتها برضا العمال، توصلنا لنتائج كثيرة أهمها أن المؤسسات لابد لبقائها واستمرارها الحفاظ على المورد البشري فلذلك لابد من تحقيق رضاه الوظيفي، كما أن للرضا العديد من الطرق العلمية والتي لابد على المؤسسات معرفتها لتكون نتائج توقعاتها صحيحة وليست عشوائية. Our research paper aims to study a fundamental and sensitive topic in the science of administration and people management, namely job satisfaction and methods to measure it, given that all institutions regardless of their differences, try to stay on the market and attract the biggest players. number of customers, and this will not be possible for them without the human resource that controls His motivation is based on a set of foundations, the most important of which is job satisfaction. To solve this problem, we relied on many approaches, the most important of which is the descriptive approach to describe the study variables and the analytical approach. We also relied on the quantitative approach to measure the influence between variable jobs and various incentives and their relationship with worker satisfaction. We have achieved many results, the most important of which is that institutions must survive and continue by preserving human resources, therefore it is necessary to achieve job satisfaction, satisfaction also has many scientific methods that organizations must know so that the results of their expectations are correct and not random.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الرضا الوظيفي، الدافعية، الحوافز، العمال، المنظمة. ; Key words: job satisfaction, motivation, incentives, workers, organization.