مجلة كفاية للغة والأدب
Volume 1, Numéro 1, Pages 184-195
2021-06-30

Applying Grammarly Software To Correct Mistakes Committed By Master Two Students In Writing Dissertations

Authors : Asma Benalileche . Salah Kaouache .

Abstract

The development of Computer Assisted Language Learning has been rapidly increasing, especially in the field of language evaluation in which students’ performance in the writing skill could be improved. Master two students are required to submit a dissertation in partial fulfillment of the requirements for Master’s degree. Hence, it is assumed that the use of some computer software can be considered as a sophisticated language tool to assist students’ problems in writing their dissertations. During my experience as a supervisor and examiner of master dissertations, I have noticed that students commit some grammar, vocabulary, spelling and punctuation mistakes which would lead the examiner to focus on those mistakes rather than focusing on the content of the dissertation. For instance, Grammarly software is a tool that can be used to scan dissertations to check the grammatical errors by providing the use of correct grammatical rules. This software helps students to select the proper words and vocabulary usage based on the content. It also provides the suggestions, corrections, as well as explanations are presented, so students can easily know and understand the errors of their writing through the automated feedback. Hence, this study will focus and limit the problem to the implementation of Grammarly tool to boost students’ writing skill, thus growing students’ writing enthusiasm and writing quality in dissertations. Finally, teachers are recommended to know how to implement computer technology in the process of writing dissertations to achieve the desirable results. يتزايد تطوير تعلم اللغة بمساعدة الكمبيوتر بشكل سريع، لا سيما في مجال تقييم اللغة حيث يمكن تحسين أداء الطلاب في مهارة الكتابة. يُطلب من طلبة الماستر تقديم أطروحة في استيفاء جزئي لمتطلبات التحصل على الشهادة. ومن ثم، فمن المفترض أن استخدام بعض برامج الكمبيوتر يمكن اعتباره أداة لغوية متطورة لمساعدة مشاكل الطلاب في كتابة أطروحاتهم. من خلال تجربتي كمشرف وممتحن لأطروحات الماستر ، لاحظت أن الطلاب يرتكبون بعض الأخطاء النحوية والمفردات والهجاء وعلامات الترقيم التي من شأنها أن تدفع الممتحن للتركيز على تلك الأخطاء بدلاً من التركيز على محتوى الرسالة. على سبيل المثال ، يعد برنامج Grammarly أداة يمكن استخدامها لتصفح الأطروحات للتحقق من الأخطاء النحوية من خلال توفير استخدام القواعد النحوية الصحيحة. يساعد هذا البرنامج الطلاب على اختيار الكلمات المناسبة واستخدام المفردات بناءً على المحتوى. كما أنه يوفر الاقتراحات والتصحيحات وكذلك التفسيرات المقدمة، حتى يتمكن الطلاب من معرفة وفهم أخطاء كتابتهم بسهولة من خلال التعليقات الآلية. ومن ثم ، ستركز هذه الدراسة وتحد من المشكلة في تنفيذ أداة Grammarly لتعزيز مهارات الكتابة لدى الطلاب ، وبالتالي زيادة حماس الطلاب في الكتابة وجودة الكتابة في الرسائل. أخيرًا ، يُنصح الأساتذة بمعرفة كيفية تنفيذ برمجيات الكمبيوتر في عملية كتابة الأطروحات لتحقيق النتائج المرجوة.

Keywords

Computer Assisted Language Learning, Master Dissertations, Academic Wrinting, Grammarly Software تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب ، رسائل الماستر ، الكتابة الأكاديمية ، برنامج Grammarly