مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 20, Numéro 1, Pages 111-132
2024-01-05
الكاتب : بويعلى وسيلة .
ملخص: عرف سكان الأوراس الأوائل فن الغناء كغيرهم من شعوب الأرض ،إذ كانت أغانيهم تعكس الكثير من معتقداتهم ،فهم عبدوا الكثير من الظواهر الطبيعية ،وقدسوا الشمس و القمر والكهوف و النجوم والأشجار...الخ،وخاصة أن المنطقة تعرّضت منذ العصور القديمة لكثير من أشكال الغزو والاحتلال و المثاقفات ،ترسبت آثارها في ذاكرة الإنسان الأوراسي في شكل طبقات رسوبية دون أن يمحو بعضها البعض الأخر ،ولكن عزوف الرواة عن ترديدها بعد اعتناقهم الإسلام حال دون وصولها إلينا، وحتى الأساطير التي مازالت تروى تعتمد على ذات الرموز،فلا غلو إذا ما قلنا أن هذه الطقوس و المعتقدات قد تحولت ذات مرة إلى أساطير.ولهذا ارتأينا اللجوء إلى تحليل نصوص بعض الأغاني الشعبية الأوراسية بمنطقة جبل أحمر خدو والمؤداة بالمتغير الشاوي لفهم الرموز و المعاني الموظفة. Abstract: The early inhabitants of the Auras knew the art of singing like other people of the earth, as it reflected many of their beliefs. They worshiped many natural phenomena and sanctified the sun, the moon, caves, stars, trees...etc.; Especially when the region was exposed since ancient times to many forms of invasion, occupation and cultures, its effects were deposited in the Amazigh memory in the form of sedimentary layers without erasing each other, but the reluctance of the narrators to repeat them after their conversion to Islam prevented them from reaching us and even the legends that are still narrated depend on the same Symbols, we are not exaggeration if we say that these rituals and beliefs have once turned into myths. For this reason, we decided to resort to the texts of some Eurasian folk songs in the Jabal Ahmar Khadou region, performed in the Chaoui dialect, in order to understand the symbol used.
الكلمات الدالة: المعتقد الديني، الأغنية الشعبية، أنثروبولوجيا، أوراس، جبل أحمر خدو. Keywords: The religious belief; folk song; anthropology; oras; blush .
برجوح نادية
.
ص 431-446.
غيلاني السبتي
.
ص 35-43.
حمزاوي سعيدة
.
ص 320-331.
سديرة سهام
.
ص 89-102.
سديرة سهام
.
ص 335-348.