عصور
Volume 22, Numéro 3, Pages 173-189
2023-12-07

اللوحة الكتابية لمنبر السلطان الظاهر بيبـرس بالجامع الأزهـر المحفوظة بالمتحف الوطني للآثار بالجزائر" دراسة آثاريه - فنية " The Inscription Of The Pulpit Of Sultan Al-zahir Baybars In The Al-azhar Mosque, Preserved In The National Museum Of Antiquities In Algeria "an Archaeological-artistic Study"

الكاتب : حديبـي مـراد .

الملخص

الملخـــص: تعتبر اللوحات الكتابيـة من المصادر المادية المهمة في الأبحاث التاريخية والأثرية، إذ تحتوي على معلومات قيمة تساعد الباحث في دراساته العلمية، نجدها خصوصا في المنشآت المعمارية بمختلف أنواعها تخليدا لذكرى مؤسسها وتبقى شاهدة على منجزاته الحضارية في أقاليم دولته، وبدونها تصبح هذه المنشآت هياكل صماء لا نستطيع تقصي من هم مؤسسوها وماهي ظروف تأسيسها وانشائها، مما يخلق لدى الباحثين جملة من الاحتمالات والترجيحات، خاصة إذا كانت هذه المنجزات والمعالم قد اندثرت ولم يبقى لها أثر، فبهذه النقوش الكتابية الباقية يمكن لعلماء التاريخ والأثار من الوقوف على جوانب عديدة عنها، ولعل اللوحة الخشبية التي نحن بصدد دراستها على قدر كبير من الأهمية، لأنها من جهة تعتبـر القطعة الوحيـدة المتبقيـة من منبر السلطان الظاهر بيبرس البندقداري الذي وضعه بجامع الأزهر سنة عام 665ه/1266م، وهي محفوظة بالمتحف الوطني للأثار القديمة والفنون الإسلامية بالجزائر العاصمة، ومن جهة أخرى تقدم لنا هذه اللوحة كتابة اثرية تخلد ذكرى انجاز المنبر المندثر، والسلطان المملوكي الذي أمر بإنجازه، وكذا معرفة العديد من الخصائص الكتابية المتعلقة بنوعية الخط والشعارات والألقاب الشخصية والوظيفية وكذا أسلوب النقش ودرجة تحكم الفنان في جودة الخط والعناصر الزخرفية التي ازدانت بها وغيرها من الخصائص.. Abstract: Inscriptions are considered one of the important material sources in historical and archaeological research, as they contain valuable information that helps the researcher in his scientific studies. We find them especially in architectural facilities of various types in memory of their founder and remain a witness to his civilizational achievements in the regions of his country. Without them, these facilities become deaf structures that we cannot Investigating who its founders are and what are the circumstances of its founding and creation, which creates for researchers a number of possibilities and possibilities, especially if these achievements and landmarks have disappeared and no trace remains of them. With these remaining written inscriptions, historians and archaeologists can understand many aspects of them, and perhaps the wooden plaque that We are going to study it with a great deal of importance, because on the one hand it is considered the only remaining piece of the pulpit of Sultan al-Zahir Baybars al-Bunduqdari, which he placed in Al-Azhar Mosque in the year 665 AH/1266 AD, and it is preserved in the National Museum of Ancient Antiquities and Islamic Arts in Algiers, and on the other hand it presents us with this painting. An antique writing that commemorates the completion of the vanished pulpit, and the Mamluk Sultan who ordered its completion, as well as knowledge of many written characteristics related to the quality of calligraphy, slogans, personal and professional titles, as well as the style of engraving, the degree of the artist’s control over the quality of the calligraphy, the decorative elements that were adorned with it, and other characteristics

الكلمات المفتاحية

كتابة تذكاريـة ; منبـر ; الظاهر بيبـرس ; الجامع الأزهـر ; المماليك ; النقيشـة ; المتحف الوطني ; Memorial writing ; minbar ; Al-Zahir Baybars ; Al-Azhar Mosque ; Mamluks ; inscription ; the National Museum