التعليمية
Volume 13, Numéro 3, Pages 519-530
2023-12-31

طريقة في تعليم النّحو من خلال ألفية ابن مالك

الكاتب : بن سعد محمّد السّعيد .

الملخص

تناولنا في هذه الورقة البحثيّة، طريق في الدّرس النّحوي باعتماد ألفيّة ابن مالك، ذلك أنّ النّاظم اتبع منهجا نزعم أنّه ناجع في تحبيب المتعلّم وترغيبه في الدّرس النّحوي، بخاصة إذا طعّم بمبدأ التقطيع المزدوج، والذي نادت به اللسانيات الحديثة، وأشاد به الدّكتور عبد الرّحمن حاج صالح. وهذا يحيلنا إلى طرح الإشكال الآتي: - فيم تكمن نجاعة هذه الطريقة؟ - كيف تؤتي أكلها؟ ومن النتائج التي توصّلنا إليها من خلال بحثنا نذكر: - تعويد المتعلّم على محاكاة القرآن، والحديث الشّريف، ومخاطبة كلام العرب في أشعارهم بخاصة. - دفع المتعلّم إلى الممارسة ( الانغماس اللغوي ). Abstract: In this research paper, we dealt with a method in the grammatical lesson Drawing on Ibn Malik Millenium Oulfia, That is because Al Naazim followed a method that we claim is effective in endearing the learner and motivate him to study grammar, Especially if it was grafted with the principle of double-cutting, which modern linguistics advocated and praised by Dr. Abd al-Rahman Haj Saleh. The importance of the topic comes from this synergy between grammar and applied linguistics, which extends the grammar to the soul so that it makes the material flexible and palatable, making the learner accept and not alienate; Accepts content and seeks to assimilate and master it. All this makes us formulate our problem in the following main question: What does this method consist of? Sub-questions can be branched from this core question: • What is this method characterized by? • What is the relationship between applied linguistics in this way? Finally, let us reach conclusions from that: taking into account individual differences, granulation of grammar to the educated, as it is the reward of the learning process.

الكلمات المفتاحية

الدّرس النّحوي – ألفيّة ابن مالك – التّقطيع المزدوج ; Grammatical lesson – Ibn Malek Millenium Oulfia – Double-cutting.