مجلة الآداب والعلوم الإنسانية
Volume 16, Numéro 2, Pages 19-54
2023-12-31

الازدواجية اللغوية في القرن الأول الهجري

الكاتب : الدكتور محمد خالد الرهاوي .

الملخص

يتناول البحث الازدواجية اللغوية في القرن الأول الهجري، فعرض لإشكالية البحث وأهميته ومنهجه، ثم بني على تمهيد وثلاثة مباحث؛ فرَّق في التمهيد على نحو موجزٍ بين الازدواجية اللغوية والثنائية اللغوية؛ تجنبا للبس وليسير البحث على هدى وبصيرة، وعرض لأبعاد اللغة ومستويات استعمالها ووجود الازدواجية اللغوية في كل اللغات. ثم بيّن في المبحث الأول متى ظهرت الازدواجية اللغوية؟ وفيه عرض لفرضيتين لا ثالث لهما؛ الأولى: وجود لغة موحدة تستعمل في الأدب والحياة اليومية، والثانية: وجود لغة أدبية للأدب والخطاب الرسمي ولهجات محلية للغة الحياة اليومية، ورجّح إحداهما بأدلة كافية. وفي المبحث الثاني تناول أسباب ظهور الازدواجية اللغوية كالبصمة الصوتية وطبيعة العقلية العربية وثبات المعيار النصي ومثاليته وثبات المعيار الزماني ووحدة المعيار المكاني وعدد المتحدثين وتعدد الأماكن والامتزاج الثقافي بين العرب والشعوب الأخرى وغير ذلك. وفي المبحث الثالث عرض ثمانية مظاهر للازدواجية اللغوية في القرن الأول الهجري منها في القرآن وقراءاته، والحديث الشريف ورواياته، والفرق بين لغة الشعر والكلام العادي، وتنوع طرائق الأداء اللغوي للكلمة الواحدة، واختلاف القبائل العربية في الاستعمال النحوي للكلمة أو الأسلوب، وفساد ألسن كثير من القبائل العربية ولا سيما الحضرية، والعرب والعجمة، والفصحى وشيوع اللحن وغير ذلك، ثم ختم بأبرز النتائج. The research focuses on linguistic duality in the first century of the Islamic calendar. It presents the problem and importance of the research, as well as its methodology. The research is structured with an introduction and three main sections. In the introduction, a brief distinction is made between linguistic duality and bilingualism to avoid confusion and facilitate a clear understanding. It also discusses the dimensions of language, its levels of usage, and the presence of linguistic duality in all languages. The first section examines when linguistic duality emerged, presenting two hypotheses with no alternative: the first suggests the existence of a unified language used in literature and daily life, while the second proposes the existence of a literary language for literature and official discourse, alongside local dialects for daily life. Sufficient evidence is provided to support one of the hypotheses. The second section discusses the reasons behind the emergence of linguistic duality, such as phonetic influences, the Arab mentality, the stability of textual and temporal standards, spatial unity, the number of speakers, geographical diversity, and cultural blending between Arabs and other peoples. In the third section, eight manifestations of linguistic duality in the first century of the Islamic calendar are presented. These include linguistic duality in the Quran and its recitations, the Hadith and its narratives, the distinction between poetic language and ordinary speech, the diversity of linguistic performance for individual words, variations in grammatical usage and style among Arab tribes, linguistic corruption in many Arab tribes, especially urban ones, Arab-Ajam interactions, the prominence of Classical Arabic, and the prevalence of melody in language.The research concludes by highlighting the key findings.

الكلمات المفتاحية

ازدواجية، فصحى؛ لهجات؛ القرن الأول الهجري؛ أسباب؛ مظهر