مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 8, Numéro 2, Pages 73-96
2023-09-30

تبني المسؤولية الاجتماعية في شركات صناعة الأدوية دراسة حالة "شركة الحكمة لصناعة الأدوية".

الكاتب : مولفرعة فاطيمة الزهراء . فارسي فاطنة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز واقع تبني المسؤولية الاجتماعية للشركات في إدارة الشركات العالمية لصناعة الأدوية، فالمسؤولية الاجتماعية أصبحت في الوقت الراهن ينظر إليها بأنها وسيلة أو إستراتيجية واجبة البناء من أجل البقاء وضمان الاستمرارية لنشاط هذه الشركات واكتساب رضا كل من البلد المضيف وولاء مجتمعه. فمن أولويات هذه الشركات تلبية الاحتياجات الضرورية والمختلفة من الأدوية الفعالة للمجتمعات لإرضاء المرضى، فهدفها الأسمى إنساني. توصلت الدراسة إلى أن المسؤولية الاجتماعية في إدارة شركة الحكمة للأدوية هي أساس تواجدها حيث عملت على تفيعله من خلال إستراتيجية داخلية تهدف إلى تحقيق كل من رضا عمالها ومجتمعها والبيئة التي تنشط فيها، فشركة الحكمة للأدوية أولت اهتماما كبيرا بالمسؤولية الاجتماعية. This study aims to highlight the reality of adopting corporate social responsibility in the management of international companies for the pharmaceutical industry. Social responsibility is currently seen as a means or strategy that must be built in order to survive and ensure continuity of the activity of these companies and gain the satisfaction of both the host country and the loyalty of its society. One of the priorities of these companies is to meet the necessary and different needs of effective medicines for societies to satisfy patients, as their ultimate goal is humanitarian. The study concluded that the social responsibility in the management of Al-Hikma Pharmaceutical Company is the basis of its existence, as it worked to activate it through an internal strategy aimed at achieving both the satisfaction of its workers and society and the environment in which it operates. Al-Hikma Pharmaceutical Company paid great attention to social responsibility. Keywords: social responsibility, business environment, corporate management, high-profile pharmaceutical companies, strategy and reality of adoption, social responsibility practice.

الكلمات المفتاحية

مسؤولية اجتماعية، بيئة أعمال، إدارة شركات، شركات عالمية لصناعة الأدوية، استراتيجية وواقع التبني، ممارسة المسؤولية الاجتماعية.