مدار
Volume 3, Numéro 1, Pages 81-116
2023-05-01

مساهمة التعليم عن بعد في تحسين التحصيل الدراسي خلال جائحة كورونا تجربة جامعة الجزائر3 أنموذجا

الكاتب : لامية جودي .

الملخص

ملخص: شكلت جائحة كورونا ضغوطا جديدة على مختلف مجالات الحياة، ومن أبرزها مجال التعليم، أين تم تعليق التدريس الحضوري في كافة المؤسسات التعليمية، و اللجوء إلى التعليم عن بعد كبديل أنسب لضمان استمرار العملية التعليمية. وفي هذه الظروف الاستثنائية، قامت الجزائر باتخاذ إجراءات احترازية وقائية للحد من تفشي عدوى فيروس كورونا على مستوى الحرم الجامعي، عن طريق وضع الأنشطة والدعائم البيداغوجية عبر الخط، واستخدام برامج التعليم عن بعد والمنصات الالكترونية التي يمكن للمؤسسات الجامعية والأساتذة استخدامها للوصول إلى المتعلمين عن بعد، بغية تدارك وتعويض المحاضرات وبقية النشاطات المبرمجة خلال الموسم الدراسي. تحاول هذه الورقة البحثية تسليط الضوء حول دور التعليم عن بعد في زيادة التحصيل الدراسي لدى الطالب الجامعي بكلية علوم الإعلام والاتصال جامعة الجزائر 3 ، كما تسعى إلى الكشف عن ايجابيات التعليم عن بعد وسلبياته من وجهة نظر هؤلاء الطلبة. وقد تمت المعالجة الميدانية للدراسة وفق الإجراءات المنهجية والأدوات المعتمد عليها في البحوث الميدانية، أما المنهج فكان وصفي استطلاعي لعينة من طلبة كلية علوم الإعلام والاتصال. Abstract The coronavirus pandemic has put new strains on various spheres of life, most notably education, where attendance teaching has been suspended in all educational institutions, and recourse to distance education as the most appropriate alternative to ensure the continuation of the educational process In these exceptional circumstances, Algeria has taken preventive measures to curb the outbreak of the coronavirus infection at the campus level by placing pedagogical activities and pillars across the line, using distance education programmes and electronic platforms that can be used by university institutions and professors to reach distance learners, in order to remedy and compensate lectures and other activities programmed during the academic season. This paper seeks to highlight the role of distance education in increasing the academic achievement of university students in the Faculty of Information and Communication Sciences of the University of Algiers 3. It also seeks to reveal the pros and cons of distance education from the students' perspective. The field processing of the study was conducted in accordance with the methodological procedures and tools used in field research, while the curriculum was a survey descriptor for a sample of students of the Faculty of Information and Communication Sciences.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، التحصيل الدراسي، جائحة كورونا، الطالب الجامعي، دور. Keywords: Distance education, academic achievement, coronavirus pandemic, university student, role.