مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 3, Pages 266-282
2023-07-08

للأطفال المعاقين ذهنيا في أقسام الدمج في ظل مناهج التعليم العام في الجزائر من وجهة نظر اعضاء فرق المتابعة والتكفل

الكاتب : قدوش سليمة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى تقييم العملية التعليمية للأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم في أقسام الدمج في ظل مناهج التعليم العام في الجزائر، من وجهة نظر فرق المتابعة والتكفل، اسُتخدمت الباحثة في الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من جميع أعضاء فرق التكفل لمصالح التوجيه والمتابعة لبعض المراكز الخاصة بالأطفال المعاقين ذهنيا في الجزائر بالإضافة إلى معلمي التعليم الابتدائي المتواجدين على مستوى المدارس العادية المكلفين بأقسام الدمج، والبالغ عددهم (80) عضوا من مختلف التخصصات، حيث تم تصميم استبانة لقياس تقييم العملية التعليمية من خلال مدى استيعاب الطفل المعاق ذهنيا القابل للتعلم لمناهج التعليم العام وكذلك في ضوء ما تمت صياغته من أهداف وأسئلة الدراسة، أوضحت نتائج الدراسة أن التلميذ المعاق ذهنيا القابل للتعلم يستطيع استيعاب مناهج وبرامج التعليم العام، ولكن مع توفير طرق ووسائل تعليمية مكيفة تتلاءم وقدراته العقلية. Abstract: this study is aimed at evaluating the educational process of mentally handicapped children who are able to learn in the integration departments within the framework of general education programs in Algeria,from the point of view of monitoring team and auspice. A researcher used the descriptive method on a set of samples concerning the monitoring and orientation team for certain centers for mentally handicapped children in Algeria. In addition to primary teachers present at the level of ordinary schools assigned to integration classes, who are 80 members of different specialties.A questionnaire was designed to measure the evaluation of the process in the measure disabled child single-use mental learning program of general education,as well as, in light of what formulated the objectives and questions of the study.the results of the study showed that the learning child with an intellectual disability can accommodate methods and public education programs, but with the provision of means of learning well appropriate and which corresponds and adapts to these mental capacities.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة : مناهج التعليم العام؛ المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم؛ أقسام الدمج