الصراط
Volume 25, Numéro 1, Pages 113-134
2023-06-18

الفصاحة مفهومها ومظاهرها عند ابن عاشور في تفسيره _التحرير والتنوير _

الكاتب : شيحا نصرالدين .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى الوقوف على مصطلح الفصاحة عند ابن عاشور، لنرى مفهومها ومظاهرها عند تفسيره للنظم القرآني في كتابه المعروف (التحرير والتنوير)، سيما وأن هذا التفسير قد قدم له ابن عاشور بمقدمة مفصلة تحدث فيها عن أصول التفسير، وقد ذكر فيها الفصاحة في إطار حديثه عن وجوه الإعجاز. ونقوم بتتبع بعض الإشارات التي جاءت في تفسير ابن عاشور عن الفصاحة، سواء في المقدمة أم في التفسير، لنبين موقف ابن عاشور من القواعد والضوابط التي وضعها البلاغيون حول مفهوم الفصاحة وشروطها، كما نتتبع ذوقه الأدبي في تحليلاته للمواضع التي رأى أنها من مقتضيات الفصاحة ونبرز آلياتها في النظم القرآني. Abstract: This research aims to identify the term of eloquence according to Ibn Ashour, to see its concept and forms when interpreting the Quranic systems in his well-known book (Al-Tahrir and Al-Tanweer), especially since this interpretation was presented to him by Ibn Ashour with a detailed introduction in which he talked about the origins of interpretation, in which he mentioned eloquence in the framework of Talking about the faces of miracles. And we follow all the references that came in Ibn Ashour’s interpretation of eloquence, whether in the introduction or in the interpretation, to clarify Ibn Ashour’s position on the rules and controls established by the rhetoricians about the concept of eloquence and its conditions, and we follow his literary taste in his analyzes of the places he saw as a requirement of eloquence and highlight their mechanisms in the Qur'anic systems.

الكلمات المفتاحية

الفصاحة ; النظم القرآني ; البلاغة ; ابن عاشور