مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 1, Pages 497-507
2023-06-19

إدراك الفرد للزمن

الكاتب : الارقط عائشة . عوين بلقاسم .

الملخص

: تتناول هذه الدراسة إدراك وتقدير الفرد للزمن وهو يختلف باختلاف الشعوب والثقافات وباختلاف خبرة الفرد ومعايشته للأحداث والمواقف. والزمن لدى الفرد متجذر في مناحي حياته منذ ولادته وحتى شيخوخته فخلال مراحل نموه يكوّن سجل زمني بين ماضي وحاضر ومستقبل يفكر فيه ويسعى لتحقيق فيه ما يطمح إليه، وأثناء رحلة الفرد في هذه الحياة يدرك الساعة البيولوجية من أيام وأسابيع وفصول السنة، وتعاقب الليل والنهار، وعليه هنا أن ينسجم سلوكه وإيقاعات الزمن لديه مع الزمن البيولوجي ليعي بها ويعيش اللحظة ويتمتع. ويعرف هذا الزمن بالزمن النفسي الذي ينبثق من الاحساس والمشاعر وإدراك العلاقة بين الماضي والحاضر والمستقبل أي بين الأمس واليوم والغد. This study deals with the perception and appreciation of the individual of time, and it differs in different peoples and cultures and with the difference of the individual's experience and his coexistence of events and situations. The time for the individual is rooted in the aspects of his life from his birth until his old age. During the stages of his growth, a time record between past and present and a future thinks about him and seeks to achieve what he aspires to, and during the individual's journey in this life he realizes the biological clock from the days, weeks and seasons of the year, the succession of the night and the day, and upon him Here, his behavior and the rhythms of time are consistent with his biological time to be aware of it, live the moment and enjoy. This time is known as the psychological time that emanates from feeling and feelings and the realization of the relationship between the past and the present and the future, that is, between yesterday, day and tomorrow

الكلمات المفتاحية

الزمن النفسي؛ إدراك الزمن. ; Psychological time; Perception time.