مجلة النوازل الفقهية والقانونية
Volume 7, Numéro 2, Pages 241-263
2023-06-10

خدمة المغاربة للمذهب المالكي من خلال المؤسسات العلمية في بلاد الحجاز خلال العصر المملوكي(667هـ-923هـ//1269م-1517م) Moroccans Serving The Maliki School Of Through Scientific Institutions In The Country Of Hijaz During The Mamluk Era 667) Ah-923 Ah / 1269 Ad-1517 Ad(

الكاتب : زلماط سفيان .

الملخص

الملخص: كانت لبلاد الحجاز أهمية روحية وعلمية ومذهبية بالنسبة للعالم الإسلامي، إذ تكمن في كونها مهوى أفئدة المسلمين وهي قبلتهم جميعا، وممن استهوتهم تلك البلاد المغاربة الذين جاوروا فيها وعمل عدد معتبر منهم على تعزيز الوجود المالكي وتوسيع دائرة انتشاره، حيث ساهموا إلى حد كبير في تنشيط التعليم، والعمل على إثبات حضور المذهب المالكي من خلال جهودهم المضنية، والتي لا ينكرها أحد، ومن ذلك تصدرهم المجالس العلمية، واشتغالهم بالتصنيف الفقهي الذي أثبت أن لهم مدرسة فقهية مالكية ذات بصمة مغربية فاعلة في بلاد الحجاز. كما أوجدوا قنوات أخرى استطاعوا من خلالها توسيع دائرة انتشار المذهب المالكي، والمحافظة على استمراريته، كالتفاعل مع المجتمع الحجازي في بعض القضايا، وممارسة القضاء وفق مذهبهم، فضلا عن تكوين أسر علمية مالكية توارث أفرادها المذهب مما يضمن الاستمرارية له بتلك البلاد. وقد حاوانا من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على دور المغاربة في خدمة المذهب المالكي في بلاد الحجاز في فترة معينة وهي العصر المملوكي(667هـ-923هـ//1269م-1517م)، حيث شهدت تلك الفترة انتقالا لعديد من علماء المغرب الإسلامي الفاعلين إلى تلك البلاد، لأسباب وعوامل نأتي على بيانها، كما نوضح دور المجالس العلمية التي يتصدر فيها هؤلاء العلماء المغاربة، و التي عملوا من خلالها على بث المذهب المالكي وترسيخ قواعده وأسسه، وتثبيت أركانه في بلاد الحجاز. Abstract The country of the Hijaz represented a spiritual, scientific and doctrinal importance for the Islamic world, as it lies in being the love of the hearts of Muslims and it is the kiss of all of them, and those who were attracted to those countries were the Moroccans who lived in it. And working to prove the presence of the Maliki school of thought through their strenuous efforts, which no one denies, and from that is issued by the scientific councils, and their preoccupation with the jurisprudential classification, which proved that they have a Maliki school of jurisprudence with an active Moroccan imprint in the country of Hijaz. They also created other channels through which they were able to expand the circle of spreading the Maliki school of thought and maintain its continuity, such as interacting with the Hijazi community in some cases, and practicing the judiciary according to their school of thought, as well as the formation of royal family families whose members inherit the school of thought, which guarantees its continuity in those countries. Through this study, we have attempted to shed light on the role of Moroccans in serving the Maliki school of thought in the country of Hijaz in a specific period, which is the Mamluk era (667 AH-923 AH // 1269 AD-1517 AD), as that period witnessed the transfer of many active scholars of the Islamic Maghreb to those countries, For reasons and factors, we come to explain them, as we explain the role of the scientific councils in which these Moroccan scholars are at the forefront, and through which they worked to spread the Maliki school of thought, consolidate its rules and foundations, and establish its pillars in the country of Hijaz.

الكلمات المفتاحية

المذهب المالكي ; المغاربة ; العصر المملوكي ; بلاد الحجاز ; Maliki school ; Moroccans ; Mamluk era ; Hijaz country