دراسات معاصرة
Volume 7, Numéro 1, Pages 274-282
2023-06-02

الممارسة القرائية للتراث النحوي عند مهدي المخزومي –كتاب الدرس النحوي في بغداد أنموذجا – The Reading Practice Of The Grammatical Heritage Of Mahdi Al-makhzoumi - The Grammar Lesson Book In Baghdad As A Model.

الكاتب : غربي بكاي .

الملخص

ملخّص البحث : نريد من خلال هذا البحث تسليط الضوء على شخصية بارزة من الشخصيات العلمية في العصر الحديث وهو الدكتور مهدي المخزومي ، قرأ المخزومي التراث النحوي العربي ووجّه له عدّة انتقادات ، خاصة ما يتعلّق بالعلة والعامل ،ورأى أنّه لا يحقُّ للنحوي أن يفرض على المتكلمين قاعدة يجعلها أصلا يلتزم بها الناطقون باللغة ، وأوصلته نتائج بحثه أيضا إلى التشكيك فيما أورده ابن الأنباري في كتابه الإنصاف في مسائل الخلاف من مسائل ،فقال :" وكان أبو البركات يعرض في كتابه احتجاجات مفتعلة زعم أنها احتجاجات الكوفيين ، فيلقيها على لسان الكسائي والفرّاء ،ويبحث الدارس فيما وصل إليه من كتب المتقدمين منهم فلا يجد فيها ما زعمه أبو البركات " . Research Summary: Through this research, we want to shed light on a prominent figure of scientific figures in the modern era, Dr. Mahdi Makhzoumi، Makhzoumi read the Arabic grammatical heritage and leveled several criticisms of it ; Especially with regard to the cause and factor; He believed that the grammarian had no right to impose on the speakers a rule that originally made them adhere to by the speakers of the language The results of his research also led him to question what was reported by Ibn al-Anbari in his book Al-Insaf fi issues of disagreement; He said: “Abu Al-Barakat used to present in his book fabricated protests that he claimed were the protests of the Kufics He cast it on the tongue of al-Kisa'i and al-Farra; The student searches for what he reached from the books of the previous ones, but he does not find in them what Abu Al-Barakat claimed.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : القراءة ، النحو ، مهدي المخزومي ، انتقادات ، التشكيك . ; key words: Reading, grammar, Mahdi Makhzoumi, criticism, skepticism.