المدونة
Volume 10, Numéro 1, Pages 137-147
2023-05-10

Cultural Content’s Role In Activating Efl Students’ Integrative And Instrumental Motivational Orientations

Authors : Abdelkader Kermezli .

Abstract

This article investigates a sample of the Algerian secondary school students’ motivational orientations in learning English as a foreign language. It posits that their age, affect, and emotional growth determine the type of motivation they often present: integrative motivational orientation. Another type of motivation is also studied, namely, the instrumental motivational orientation. Both types of motivation have been widely researched and richly theorized by Robert Gardner and Wallace Lambert. The integrative type of motivation is said to be characteristic of learners who identify with the native speaker’s culture, his way of using the language and even his worldview. The instrumental motivational orientation drives the learners only to master the language for utilitarian ends only. The cultural content embedded in English course books is assumed to be the agent that determines which type of motivation is activated in EFL learners. A questionnaire-based survey was conducted, targeting two secondary schools and one private multi-language teaching institution in order to determine which type of culture (high culture or popular culture) activates which type of motivation in EFL learners. Prior to the survey, this article adopted a comparative perspective to analyze two English course books, one used by the Algerian ministry of education and another one used by English teaching private institutions. The aim is to spot in both course books which type of culture is reflected therein, and which motivation each type of culture activates in learners, thus establishing a correspondence between the survey’s results and those of the books ‘analysis. يعمل هذا المقال على الكشف عن الدافعية لتعلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية لدى التلاميذ الجزائريين في الطور الثانوي. كما انه يفترض أن للسن والوجدان والنمو العاطفي لهاته الشريحة الطلابية دور في تحديد نمط الدافعية التي غالباً ما تكون خاصيتهم وهي الدافعية الاندماجية. هناك نمط آخر للدافعية يسمى دافعية المنفعة وهي أيضا محل الدراسة في هذا المقال. كلا نوعي الدافعية هذه نال القسط الأوفر من الدراسة والتنظير من طرف روبيرت غاردنر Robert Gardner ووالص لامبرت Wallace Lambert. يتصف بالدافعية الاندماجية الطلبة الذين يتقمصون ثقافة الناطق الأصلي للغة الانجليزية وكذا طريقته في استعمالها وحتى نظرته للوجود، أما دافعية المنفعة فيقتصر دورها في دفع التلميذ إلى تعلم اللغة الانجليزية بغرض براغماتي فقط. يفترض هذا المقال أن للبعد الثقافي المتضمن في كتب اللغة الانجليزية دور في تحديد نمط الدافعية التي تُشَغَّلُ لدى التلميذ. تم القيام بمسح ميداني بواسطة استبيان ووُزٍّع على تلاميذ ثانويتين ومدرسة خاصة بغرض لتحديد نوع الثقافة (ثقافة راقية أم ثقافة شعبية) المسؤول عن تحريك نمطي الدافعية. قبل القيام بالمسح الميداني تم القيام بتحليل جزئي لكتاب اللغة الانجليزية الصادر عن وزارة التربية والتعليم الجزائرية وآخر معتمد من طرف المدارس الخاصة لتعليم اللغة الانجليزية. يهدف هذا التحليل إلى الوقوف على نوع الثقافة المتضمنة داخل الكتابين وكذا أي نمط من الدافعية تقوم بتفعيله لدى التلاميذ وذالك لربط نتائج التحليل ونتائج المسح الاستبياني.

Keywords

Integrative motivation; instrumental motivation; high culture; popular culture.