مجلة الاستيعاب
Volume 5, Numéro 2, Pages 122-140
2023-05-20

المدارسُ القرآنيّةُ ودورُها في تعليميّةِ الرّسمِ العثمانيِّ دراسةٌ ميدانيّةٌ (المدرسةُ القرآنيّةُ للشّيخِ أحمدَ بنِ عيسى زاويةُ كرزازَ أنموذجًا)

الكاتب : ولد الصافي محمد .

الملخص

لا زالت المدارس القرآنيّة في ربوع وطننا الشّاسع، -وبالأخصّ جنوبنا الكبير-، تحافظ على مهمّتها الأصيلة المتمثّلة في التّعليم القرآنيّ، تدريسًا وقراءةً، تحفيظًا وتفسيرًا، رسمًا وأداءً، ففي كنف هذه المدارس القرآنيّة يتعلّم الطّالب مختلف الفنون العلميّة والمعرفيّة؛ من حفظٍ للقرآن وفقهٍ وحديثٍ ونحْوٍ وآدابٍ.. ترومُ هذه المداخلةُ البحثَ عن دور المدارس القرآنيّة في تعليميّة الرّسم العثمانيّ لدى طلّاب المدارس القرآنيّة، وقد وقع الاختيار على إحدى هذه المدارس العريقة، وهي مدرسة الشّيخ أحمد بن عيسى الزّاوية الكبيرة كرزاز بالجنوب الغربيّ، هذه الأخيرة الّتي تُعدّ امتدادًا للمدرسة الأمّ؛ مدرسة الشّيخ محمّد بن الكبير. هدفت هذه الورقة البحثيّة إلى التّعريف بهذه المدرسة القرآنيّة، من خلال بطاقة تعريفيّة، وكذا منهجها الدّراسيّ، مُبرّزًا مدى إسهام هذه المدرسة في المحافظة على التّعليم القرآنيّ، لا سيّما ما تعلّق بجانب الرّواية والأداء والرّسم، فإلى أيّ مدى أسهمت المدرسة القرآنيّة في تعليميّة الرّسم العثمانيّ لدى طلابها؟، وهل فعلًا أسهمت المناهج التّعليميّة أو طرائق التّعليم بالمدرسة في المحافظة على الرّسم العثمانيّ؟، فتحت هذه الإشكالات ترْصُدُ الورقةُ البحثيّةُ التّعريفَ بالجهد الّذي تلعبه المدرسة القرآنيّة من أجل المحافظة على الرّسم العثمانيّ. The Quranic schools throughout our vast county,and especially in the south still maintain their inherent mission of Quranic education, teaching and reading,momrizing and interpretation, spelling and preforming. Within these Quranic schools, students learn various scientific and cognitive skills ,such as grammar, Hadith, jurisprudence , momrizing Quran and etiquette. This intervention aimes ton explor thé role of Quranic schools in the education of Ottoman calligraphy among students of Quranic schools. One of these prestigious schools was chosen as model ; the sheikh Ahmed bin Issa school of Karzaz in the southwest, the latter being an extension of the mother school ,the sheikh Muhammad bin Kabir school. The aime of this research is to make this Quranic school known through an identification card, as its curriculum, highlighting the extent to which this school contributes to the preservation of Quranic education, particularly in relation to narrative, performance and Ottoman calligraphy. So, to what extent did the Quranic school contribute to the preservation of Ottoman calligraphy among students? Did the school curriculum or teaching mothods really contribute to the preservation of the Ottoman calligraphy? These essues are being monitored by the research paper to identify the;àoouiiuicedccszq²scccdvc effort of the Quranic schools to preserve Ottoman calligraphy.

الكلمات المفتاحية

المدرسة القرآنيّة؛ الرّسم العثمانيّ؛ الضّبط القرآنيّ؛ المنهج التّعليميّ. ; the Quranic school; Ottoman calligraphy; curriculum.