دراسات وأبحاث
Volume 15, Numéro 2, Pages 185-203
2023-04-15

النص الرحلي والأبعاد السردية

الكاتب : بوترعة عبد الرحمن .

الملخص

الملخص: إن التمييز بين أدب الرحلات والرحلة بوصفها خطابا مقيدا في نص متعدد الأبعاد والرحلة النصية باعتبارها جنس أدبي قديم، وبين النص الرحلي والنص السردي هي أطر ناظمة لجملة من التنوعات الأسلوبية، والرؤى الذاتية، والمواقف الثقافية، والأحكام القيمية، والاكتشافات الجديدة،حسب المقاربات النقدية الحداثية ضمن منهج سيسيولوجي لا ينفي جميع الأنساق والأسيقة المكونة للنص الإبداعي من مثل حضور الشعور بالاغتراب، والانقطاع عن منابت الطفولة، والغوص في مناطق نائية، ثم العودة المظفّرة بذخيرة عجائب حقيقية. ،مما أوجد كلّ ذلك المزيج السردي المركب من خضم ثقافة جماعية، وتغذّى بمرجعيّات دينية، تشرّب بها الرحّالة، فتناوبت فيه صيغ الإخبار، والوصف، والحكم، فرسم، في المخيال العربي-الإسلامي، هويات الأمم الأخرى، بخَليطٍ من الوقائع والتخيلات، واختص بتمثيل سرديّ موسّع لمعظم أرجاء العالم القديم هذا يجعل هذا التمازج صعب الخلوص فيه على أوجه الاختلاف،و يجعل المتلقي يطرح التساؤل المعرفي المشروع الذي مفاده: - إلى أي حد نقف على أوجه هذا التمايز بين الخطابين الرحلي والسردي؟ - إلى أي مدى يمكن أن نستل نول هذا النسيج، خاصة إذا أقر بعض النقاد باتحاد وتداخل النصين؟ -هل يمكن الإقرار باندماج الآفاق وتحقيق المتعة بحصول المعرفة،والتأكيد على ضرورة تلازم الخطابين؟ هذا ما أحاول الوصول إليها كنتيجة لهذه الدراسة ومن بديهيات البدايات العلمية أن نقف على معرفة ماهية كل خطاب من جذوره اللغوية ثم الاصطلاحية والتي تكون متنوعة غير أنها مفيدة الكلمات المفتاحية : ( النص - الرحلة- المقاربات السردية- المغامرة- الصور اللوجية ) Abstract: The nomadic text and narrative dimensions: The distinction between travel literature and the journey as a discourse bound in a multi-dimensional text and the textual journey as an ancient literary genre, and between the travel and narrative text are regulating frameworks for a set of stylistic variations, subjective visions, cultural attitudes, value judgments, and historical New discoveries According to modernist critical approaches within a sociological approach that does not negate all the patterns and contexts that make up the creative text, such as the presence of the feeling of alienation, the break from childhood, diving in remote areas, and then the triumphant return with a repertoire of real miracles. What created all that complex narrative mixture in the midst of a collective culture, nourished by religious references, imbibed by travelers, in which the forms of news, description, and judgment alternate, charting, in the Arab-Islamic imagination, the identities of other nations, with a mixture of facts and imaginations, and is specific to narrative representation. Expanded to most parts of the ancient world, this combination makes it difficult to conclude on the differences, and makes the recipient raise the legitimate cognitive question that says: - To what extent can To what extent do we stand on the aspects of this distinction between the nomadic and narrative discourses? we draw the loom of this weaving, especially if some critics acknowledge the union and overlap of the two texts? Is it possible to acknowledge the merging of horizons and to realize the pleasure of gaining knowledge, and to stress the necessity of the two discourses being correlated? This is what I am trying to reach as a result of this study, and from the axioms of scientific beginnings, we know what each discourse is from its linguistic and idiomatic roots, which are diverse but useful.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : ( النص - الرحلة- المقاربات السردية- المغامرة- الصور اللوجية )