التعليمية
Volume 13, Numéro 1, Pages 411-424
2023-03-20

إشكالات المادة في المعجم المدرسي الجزائري مرشد الطلاب - أنموذجا-

الكاتب : عمران فايزة . طلاح سارة .

الملخص

الملخص: من بين العلوم التي ألّف فيها علماء العربيّة الصّناعة المعجميّة التي كان رائدها الخليل بن أحمد الفراهيدي بمعجمه العين، وتوالت جهودهم بعده في تأليفهم للمعاجم، وتطورت عملية التأليف المعجمي وترتيب المادة إلى أن أصبحت معظم المعاجم المسوقة حاليا ألفبائية الترتيب، حتى يسهل على المتعلمين والطلاب وغيرهم البحث فيها. وبما أن المادّة التعليمية المقررّة في المحتوى الدّراسي الذي يتجسّد في الكتاب المدرسي تمثّل منطلقا في بناء معرفة المتعلم وإثراء رصيده اللغوي؛ إلّا أنّه قد يجابه مشكلات معرفيّة وأخرى لغويّة تجعله يحتاج إلى كتب خارجيّة مساعدة تيسّر له استيعاب المحتوى المقرر. وبالرغم من تعدّد الوسائل التعليمية المساعدة إلّا أنّها ليست موضع اهتمامنا كلّها بل تعنى دراستنا بالمعجم المدرسي من حيث هو وسيلة أساسيّة تساعد التلميذ على فهم الألفاظ المقررة عليه وتعلّمها. إذ يهتم بحثنا بإشكالات المادّة في المعاجم المدرسيّة، وذلك بتسليط الضوء على متن هذه المعاجم لرصد إشكالاتها ومحتواها ومعرفة مدى تلاؤمها مع احتياجات المتعلّمين خلال مسارهم الدراسي، لهذا سنحاول الإجابة عن هذه الإشكالية بإتباع المنهج التحليلي. Abstact: The lexicography, which was pioneered by Al-Khalil bin Ahmed Al-Farahidi in his Al-Ain dictionary, and all the efforts that continued after him in composing them for dictionaries, and the process of lexical composition and arrangement of material developed until most of the dictionaries currently marketed became alphabetical arrangement, making it easier for learners, students, and others to search, was one of the sciences in which Arabic scholars composed. In which case. Because the educational material prescribed in the academic content embodied in the textbook is a starting point for building the learner's knowledge and enriching his linguistic balance; however, he may encounter cognitive and linguistic problems that necessitate the use of external help books to aid his comprehension of the prescribed content. Although there are many educational aids, they are not all of our interest. Rather, our study is concerned with the school lexicon as it is a basic means that helps the student to understand and learn the prescribed words. Our research is concerned with the problems of the subject in school dictionaries, by highlighting the board of these dictionaries to monitor their problems and content and to know their compatibility with the needs of learners during their academic path, so we will try to answer this problem by following the analytical approach.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيّة: المعجم المدرسي، المادة الافرادية، المداخل. ; Keywords: school lexicon, individual material, entrances.