دراسات نفسية وتربوية
Volume 16, Numéro 1, Pages 430-439
2023-02-28

فعالية برنامج تيتش في دمج أطفال التوحد في الوسط التعليمي العادي

الكاتب : Hassani Raja Narimen . Lesgaa Hasnia .

الملخص

ملخص : يتطرق موضوع الدراسة إلى دمج أطفال التوحد ، هذا الاضطراب الذي يصيب الأطفال في مرحلة مبكرة و يؤثر على نموهم و توافقهم الاجتماعي ، و لهذا وجدت برامج تدريبية تعليمية تساهم في تعديل هذه السلوكيات المرضية وتطوير اجتماعيتهم ، و تحسين إدراكهم المعرفي وكفاءتهم اللغوية بطريقة فعالة للوصول بهم إلى الاندماج في وسط تعليمي عادي٬ منها برنامج تنتش teacch لتعليم الأطفال التوحديين و منه جاءت الاشكالية التالية : "هل يستطيع برنامج تيتش المساهمة في تنمية مهارات وقدرات الطفل التوحدي ليتمكن من الاندماج في الوسط التعليمي العادي؟ وقد اتبعنا في دراستنا المنهج العيادي الذي يعتمد بدوره عل الملاحظة العيادية والمقابلة العيادية٬ كما استخدمنا التقنية العلاجية "تيتش" كوسيلة لتطوير مهارات أفراد عينة الدراسة من الجوانب التالية: التقليد٬ الإدراك الحسي٬ الحركة العامة٬ الحركة الدقيقة٬ التنسيق بين اليد والعين٬ الإدراك المعرفي٬ الكفاءة اللغوية٬ الاستقلالية٬ التٱلف الاجتماعي والسلوك ٬ وفي توصلنا إلى نتيجة مفادها أن برنامج تيتش لتعليم الأطفال التوحديين هو برنامج جد فعال في تطوير مهارات وقدرات الطفل التوحدي ودمجه في الوسط التعليمي العادي٬ خاصة باضطلاع الأولياء عليه وتطبيقه في البيت بصفة منتظمة فيكون هناك متابعة وعمل مكثف وتكاملي بين الأخصائيين والوالدين. The study deals with the integration of children with autism, this disorder that affects children at an early stage and affects their development and social harmony, and therefore found educational training programs that contribute to the modification of these pathological behaviors and social development, and improve their cognition and language proficiency in an effective way to reach them to Integration into a regular educational environment, including the teacch program for the education of children with autism, and the following problem came: "Can Tich program contribute to the development of skills and abilities of the autistic child to be able to integrate into the regular educational environment? In our study, we followed the clinical approach, which in turn is based on clinical observation and clinical interview, and we used the technique "Tch" as a means to develop the skills of the sample of the study from the following aspects: imitation, perceptual, general movement, precision movement, hand-eye coordination, cognitive perception ٬ Language competence ٬ Independence Social harmony and behavior ٬ In reaching the conclusion that the TEC program for autistic children is a very effective program in developing the skills and abilities of the autistic child and integrating it into the ordinary educational environment, especially for parents to implement it House regularly and there will be intensive follow-up and complementary work between specialists and parents. Keywords: Autism, Tech Program, Integration into the Learning Environment

الكلمات المفتاحية

توحد ; برنامج تيتش ; دمج ; الوسط التعليمي