مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 1, Pages 337-347
2023-03-05

التربية وشبكة العلاقات الاجتماعية عند مالك بن نبي

الكاتب : سعودي مفتاح .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تقديم قراءة نوعية، تكشف عن معالم نظرية تربويّة في فكر مالك بن نبي. فالمتمعّن في كتابات مالك بن نبي الفكريّة، التي تعالج مشكلات الحضارة، يتضح له جليا بأنّها كتابات في التّربيّة بالمعنى العامّ للكلمة. فإذا كانت هذه الكتابات تدور في مجملها حول فكرة الحضارة ومشكلاتها، إذ أنّها تنطلق من الحضارة لكي تصل إليها فهي تبدأ بالحضارة لحصر هذه المشكلات لتنتهي إليها بغية إيجاد حلول لها، فإنّها تجعل من الإنسان ـ باعتباره كائنا اجتماعيّا ـ بيت القصيد في عمليّة التّغيير الذي يراد الوصول إليه، ما دام أنّه هو المطالب بإحداث هذا التّغيير الذي يستهدفه في نهاية المطاف، إذ تنعكس حصيلته الحضاريّة عليه في شكل ضمانات مادّيّة ومعنويّة. لقد كان الإنسان في كل مباحث فكر مالك بن نبي هو موضوع هذا التّغيير، بحيث تعمل التّربيّة بدءا على تغيير نظرته إلى نفسه وإلى التّاريخ، من المعنى القدريّ والسّكونيّ إلى المعنى الإراديّ والحركيّ. فعن طريق التّربيّة إذن يرتقي الإنسان من حالة "الفرد" المرتبط بالنّوع الإنسانيّ إلى حالة "الشّخص" الذي يرتبط بالجماعة وبالإنسانيّة برُمّتها ليساهم من ثمّ في تطويرها وتحضّرها. كلمات مفتاحية : تربية، شبكة، تغيير ، علاقة، مجتمع Abstract: This study aims to provide a qualitative reading that reveals the features of an educational theory in the thought of Malek ben Nabi. The one who carefully examines the intellectual writings of Malek ben Nabi, which deals with the problems of civilization, becomes clear to him that they are writings on education in the general sense of the word. If these writings revolve in their entirety around the idea of civilization and its problems, as they start from civilization in order to reach it, they begin with civilization to limit these problems to end with them in order to find solutions to them, then they make man - as a social being - the bottom line in the process of change that is intended to be reached. To him, as long as he is the one who is required to bring about this change that ultimately targets him, as his civilizational outcome is reflected in him in the form of material and moral guarantees. The human being in all the investigations of Malek ben Nabi's thought was the subject of this change, so that education works initially to change his view of himself and of history, from the fatalistic and static meaning to the voluntary and dynamic meaning. Through education, then, a person rises from the state of an “individual” associated with the human kind to the state of a “person” who is linked to the group and to humanity as a whole, thus contributing to its development and civilisation. Keywords: Education, network, change, relationship, community

الكلمات المفتاحية

تربية شبكة تغير علاقة مجتمع