مجلة العرفان للدراسات الصوفية
Volume 3, Numéro 2, Pages 167-188
2020-12-22

القيم التربوية الصوفية الثاوية في ابتلاء سيدنا يوسف عليه السلام من خلال التفاسير الإشارية

الكاتب : أ. محمد صبحي حامد عوده . فاطمة التيس . د. عمران عزت بخيت .

الملخص

يندرج هذا البحث ضمن تفسير القرآن الكريم في اتجاهه الإشاري، الغني بمعالم التربية الروحية، والقيم الأخلاقية، التي تهدف مجال سمو النفس، وتقوية الإيمان، وتثبيت اليقين، التي تعين على مواجهة إكراهات تراجع منظومة القيم والأخلاق. إذ من المهم أن نستلهم من تراثنا ما يدعو إلى نهضتنا وتطورنا، كما من المهم أن ننقي تراثنا مما ألصق به من شوائب الأفكار التي نسبت إليه. خاصة أن مبحث التفسير الإشاري يعد من المباحث الخلافية التي تعددت بشأنه الآراء وتباينت حوله التفاسير والأحكام. مما يجعل الأمر جديرا بالبحث والتأمل. فهو محاولة لتصحيح المفاهيم، لتجاوز النظرة السطحية لقراءة النصوص الصوفية، لأن أزمتنا الحقيقية هي أزمة مفاهيمية بامتياز. ولمعالجة هذا الموضوع انطلقت من الإشكالية التالية: إذا كان المقصود من التفسير الإشاري، هو أن النصوص ليست على ظواهرها، وإنما بما تحويه في باطنها من إشارات خفية لا يدركها إلا أصحاب الكشف وأرباب السلوك، فما مدى موافقة التفسير الإشاري للشريعة؟ وكيف وافق الصوفية بين المعنى الظاهر والباطن؟ وهذا التعدد في الرؤى هل هو تعدد تنوع وتكامل أم تعدد اختلاف وتجزؤ؟ وكيف يمكن للتفسير الإشاري أن يساهم في إبراز القيم المتضمنة في قصة ابتلاء سيدنا يوسف عليه السلام؟ وأن يحدد مدلولاتها التربوية والأخلاقية، وما يرتبط بذلك من توجيه في تربية نفوس النشء؟ وإلى أي مدى يمكن أن يؤثر في مجال الترقي الروحي؟ معتمدة في ذلك على المنهج الوصفي، باعتباره طريقا لوصف الظاهرة المدروسة وتصويرها كما وكيف. Abstract: This research is part of the interpretation of the Holy Qur'an in its indicative dimension, which is rich in spiritual teaching and ethical values. These latter aims at self-esteem, strengthening faith, and stabilizing certainty, which helps to confront the constraints of declining values and morals in our society. It is important that we draw inspiration from our heritage for our renaissance and development. It is also important to clean our heritage from the imperfections of the ideas that have been attributed to it. The topic of indicatve interpretation is one of the controversial investigations on which opinions, interpretations and rulings differed on it. This makes it worth reflecting on. It is an attempt to correct concepts, to transcend the superficial view of reading Sufi texts, because our real crisis is a conceptual one. To address this issue, I started from the following problematic question: if the indicative interpretation means that the text is not interpreted superficially, but with the hidden references it contains, which only the Sufis, masters of conducts, can disclosure, how well do the indicative interpretations agree with Sharia. How has Sufism balanced between the apparent, superficial meaning and hidden meaning. Is this multiplicity of visions a multiplicity of diversity and integration or multiple differences and fragmentation? How can the indicative interpretation contribute to highlighting the values contained in the story of the affliction of our master Joseph, peace be upon him, defining its educational and moral implications for young people? To what extent can it affect spiritual advancement? I have relied on the descriptive approach, as it is a way of describing the studied phenomenon and depicting it quantitively and qualitatively.

الكلمات المفتاحية

القيم التربوية، مدلولاتها، خصائص التفسير الإشاري Key words: Educational values - their meanings – characteristics – indicative interpretation