مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية
Volume 9, Numéro 2, Pages 11-32
2018-07-15

لزومُ الدِّرَاية لـمَن رامَ إقراء القُرآن والرِّواية

الكاتب : د. مهدي دهيم .

الملخص

يتحدَّث البحث عن اهتمام الصحابة بالقرآن الكريم وعناية علماء الأداء والقراءة بتلقِّي القرآن الكريم وقراءاته مع بيان العلوم اللازمة لمن رام، وانتحل صنعة الإقراء، ومحاولة إبراز نصوص علماء التجويد والأداء في ذلك، وتعريف مصطلح الرواية والدراية، والعلاقة بينهما، وذكر معنى المقرئ والقارئ، ويكمن أهمية البحث في أنَّ الفاحص والناظرَ في الساحة القرآنية يلمسُ ضعفاً في جانب الدراية عند بعض المتصدِّرين في العصر الحاضر؛ مما يوجب تنبيها وتنويها بأهمية بعلوم الدراية عند أهل الأداء المتقدمين كاللغة ومخارج الحروف وصفاتها وغير ذلك، متبعا في عرض البحث المنهج التاريخي والاستقرائي، وقد قسمت البحث إلى مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث ثم الخاتمة، فالتمهيد فيه أهمية الموضوع وسبب اختياره ومنهج البحث وخِطَّته، أما المبحث الأول ففيه التعريف ببعض المصطلحات الرواية، الدراية، أهل الأداء، المقرئ، القارئ، والمبحث الثاني فيه علاقة الرواية بالدراية، والثالث فيه: عناية علماء الأداء بالدراية حال التلقي والرواية، ثم الخـاتمة والتي فيها أهـم نتائج البحث وتوصياته ومن أهمـــــــــها أنَّ الشيخ الماهر الجامع بين الرواية والدراية المتفطن لدقائق الخـــــــلل في المخارج والصفات، الحافظ لمتون التجويد والقراءات، الفاهم لدلائلها ومقاصدها أعز من الكبريت الأحمر، كما نصَّ على ذلك المتقدمون، حاجة القراء المتصدرين إلى نصيب وافر من الدَّراية مع التلقي والمشافهة والرواية؛ ليؤمَن الوقوع في الزلل والخطأ حال التعليم والتلاوة. The research discusses the interest of the companions “Sahabah” in the Holy Quran and the care of the scholars of reporting and reading to learn the Quran and its readings with a clarification of the sciences necessary for those who wish to, and those who work as reciters, and attempt to highlight the texts of the Tajweed and reporting scholars, and define the term of the narration and acquaintance, and the correlation between them, and the meaning of the reciter and the reader. The importance of this study is that the examiner and scholar of the Qur'anic field will find weakness in the acquaintance of some of the leaders in the present age. This necessitates an alert and indication of the importance of acquaintance for the advanced reporters, such as language, articulatory phonetics, descriptions, etc., followed by the historical and inductive method. The research is divided into an introduction, a preface, three sections, and then a conclusion. The preface examines the importance of the subject, the reason of selection of that particular subject, the methodology of the research, and its plan. The first section examined the definition of some terms such as narration, the acquaintance, the reporters, the reciter and the reader, while the second section clarifies the correlation between narration and acquaintance. The third section dealt with: the care of scholars of reporting to the acquaintance of learning and reciting, and then the conclusion, which included the most important results of the research and recommendations, the most important of which is that the skillful Sheikh who bring together the narration and acquaintance and who is aware of the imbalance in the phonetics and features, who memorizes the texts of Tajweed and readings, and their purposes is considered very distinguished Sheikh, as stipulated by the advanced scholars, and the need of leading reciters to share a lot of acquaintance with the learning, the oral interlocution and the narration to be secured from errors and mistakes when teaching and reciting.

الكلمات المفتاحية

رواية؛ دراية؛ إقراء؛ قرآن، Narration; acquaintance; recitation; Quran