مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية
Volume 13, Numéro 1, Pages 213-228
2022-01-15

التربية الإسلامية في المدارس، واجب وهاجس

الكاتب : د. عبد الهادي لعقاب .

الملخص

هذا البحث عبارة عن نقد لحال التربية الإسلامية في المدارس في أطوارها الثلاثة: الابتدائي والمتوسط والثانوي، ويحوي في الوقت نفسه على مقترح لكيفية تدريس هذه المادة، وما ينبغي أن يتلقاه الطلاب منها في كل طور، فالتربية الإسلامية صارت عبئا استثقله التلاميذ وأبغضوه وما ذلك إلا لعدم تذوقهم لمفرداته، أو للمسائل التي فرضت عليهم وأغلبها لا طائل تحته، أو لعدم كفاءة الأساتذة التي أسند إليهم تدريسها. فحاول الباحث أن يطرح بعض المسائل مناقشا إياها كمسألة جعل مادة التربية الإسلامية توجيهية يشترك فيها الجميع في شقها التربوي الروحي، ويلتزم بها أستاذ المادة في شقها الشرعي، ومسألة إلغاء الامتحان وغيرهما. This research is a critique of the state of Islamic education in schools in its three phases: primary, middle and secondary, and at the same time contains a proposal on how to teach this subject and what students should in receive at each phase. Islamic education became a burden that students overwhelmed and hated, if only because they had not tasted the subjects of its programm, or because of the subjects imposed on them, most of which were unnecessary, or due to the incompetence of the teachers who were responsible for teaching it. The researcher tried to raise some questions by discussing them, such as making the subject of Islamic education an orientation subject in which each of the teachers of other subjects can participate in its educational and spiritual aspect, and the teacher of the subject therein. adheres in its aspect of jurisprudence, and the question of the annulment of the examination and the like.

الكلمات المفتاحية

التربية الإسلامية، التعليم الإبتدائي، التعليم المتوسط، التعليم الثانوي