مجلة كلية الآداب واللغات
Volume 9, Numéro 1, Pages 8-24
2023-01-10

دلالة الإضمار ولاوعي الصورة المهمَّشة في نماذجَ مختارةٍ من قصائدِ كتابِ الشِّينِ لعلي الشرقاوي

الكاتب : السادة مي .

الملخص

تتمحور هذه الدراسة حول مفهوم الانزياح وخرق اللغة، من خلال تسليط الضوء على بعض الصور الشعرية الموجودة في ديوان الشين للمبدع البحريني علي الشرقاوي. بدايةً تقف الدراسة على مفهوم الشعرية في اللغة وكيف يأتي الشعر ليتجاوز ما هو مألوف في هذه اللغة ليخلق له لغةً خاصة متجاوزة للمعتاد، لغة ذات طبيعة دالّة تتكوّن من كلمات تعني شيئا حتى قبل أن تُستعمل. يتجاوز الشاعر فيها الحدود ويخرق كل ما هو مألوف، ويلبس الدالات مدلولات تتمنع وتنفر من الاستقرار. فهذه الدالات عبارة عن علامات مضمرة ومفصحة في الوقت ذاته، وكأنها علامات هجينة تتأرجح بين قصدية الشاعر ومدلولية المتلقي. فالشاعر يمتلك الحرية في اختيار المفردات وحرية اختيار الإسناد أو حتى التركيب، لكنه لا يمتلك هذه الحرية في ديمومة سير تأويل هذه المفردات لدى المتلقي. وهذا التأويل مرتبط فقط بالعلامات المركّبة والتي تنتج نصوصًا غير تقليدية تكمن بداخلها اختزالات مضمرة بالغة الكثافة. وتعد نصوص الشرقاوي من هذه النصوص المنتجة القادرة على التخلّق، تولد المعاني بقصد تفتيتها، ولا تتكشف لقارئها منذ أول قراءة بل تستمر في لا نهائية تأويل بعدد مرات قراءتها. وفي هذه الدراسة نقف على الصور الشعرية المنزاحة من خلال التضادات المتجلية فيها والتي تنتج لنا نسقًا مضمرًا حاضرًا في النص يكشف عمّا هو مخبوء في وجدان الشاعر. This study centred on the concept of displacement and language breach, by highlighting some poetic images found in the Shin Book of Bahraini creative poet Ali Al-Sharqawi. First, the study considers the concept of poetry in language and how poetry comes to go beyond what is familiar with this language to create a special language that goes beyond habit. It is a language of a functional nature, consisting of words that mean something even before they are used. The poet comes over the boundaries and crosses every ordinary thing, he gives an interpretation to every indexical sign that prevents and alienate from stability. These are both intuitive and detective signs, as if they were hybrid marks that swung between the poet's intent and the recipient's connotation. The poet has the freedom to choose the vocabulary and the freedom to choose attribution or even structure but does not have this freedom of continuity in the recipient's interpretation of the vocabulary. This interpretation is linked only to composite marks, which produce unconventional texts with highly intense implicit reductions. His texts are productive and capable of creating, generating meanings with a view to their fragmentation, and do not unfold to its readers from the very first reading, but continue to be interpreted infinitely by the number of times they are read. In this study, we stand on images of poetry displaced by the contradictions, which produce as a verbal or hidden format present in the text that reveals what is hidden in the poet's conscience

الكلمات المفتاحية

خرق اللغة ومجاز المضمر