العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 7, Numéro 1, Pages 70-80
2023-01-08

الإبداع الشعبي. بين لذة الشفاهة وسلطة الكتابة

الكاتب : عبد العزيز ناصر .

الملخص

الذوات/ الخواص، حيث لا اتصال (مباشر) بين طرفيه ( المؤلف / القارئ) . لأن متلقيه لا يمارس أي تأثير على ملقيه، : الإبداع الشعبي في مجمله خطابات شفاهية، أو نتاج مشافه طرفاه هما : منتج ومستهلك (ملقي ومتلقي) يتصفان بالشعبية . وبحسب آراء السواد الأجم من دارسيه، يسهم كلا الطرفين في عملية الإنتاج المُبدَع، ولا يختص بها طرف دون آخر كما الحــال في أدب فتنعدم حينها ( ردّة الفعل المباشرة) طالما أن عملية إرسال الإبداع هي مكتملة ومنتهية قبل وصولها إلى جمهور قرائه .حكاية تغالب شرس بين الشفاهة والكتابة وجدل ساخن بين أنصار إبداع العامة وأدب الخاصة سيقف هذا البحث منه موقف الدارس المتفحص . Popular creativity in its entirety is oral speeches, or the product of two sides of the mouth: a producer and a consumer (delivered and received) are characterized by popularity. According to the opinions of the vast majority of its scholars, both parties contribute to the creative production process, and one party is not exclusive to it without the other, as is the case in the literature of subjects/privileged subjects, where there is no (direct) connection between its two ends (the author/reader). Because the recipient does not exercise any influence on the recipient, and then there is no (direct reaction) as long as the process of sending creativity is complete and finished before it reaches the audience of his readers. A tale of a fierce rivalry between lips and writing and a heated debate between supporters of public creativity and private literature. This research will stand the position of the scrutinizing student.

الكلمات المفتاحية

 الابداع الشعبي: ;  المبدع الشعبي: ;  الشفاهية: ;  الكتابية: ;  النقد الشفاهي: