مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 9, Numéro 2, Pages 94-117
2022-12-31

أسباب تغيّب طلبة الجامعات عن المحاضرات دراسة حالة: كلية الآداب/ جامعة طرابلس Reasons Why University Students Miss Lectures- Faculty Of Arts/ Tripoli University Case Study

الكاتب : ناصر د. مثنى عبد الإله . رضا د. نجلاء محسن .

الملخص

الملخص: تشهد عديد من جامعات ومدارس الدول العربية -منها ليبيا- عزوفاً واضحاً من الطلبة عن حضور المحاضرات، وأصبحت ظاهرة تهدد مستقبل مجتمعاتنا. تحاول الدراسة تحديد أهم أسباب هذه الظاهرة، ومناقشتها، للتوصّل إلى مقترحات وتوصيات لتقليلها. تم توزيع استمارة استبيان بعدد 100 استمارة لطالبات وطلبة قسم اللغة الإنجليزية/ كلية الآداب/ جامعة طرابلس، ثم تفريغ بياناتها أثناء الفصل الدراسي خريف 2019. تحتوي استمارة الاستبيان على اثنتا عشر عبارة تتفرع إلى أربعة محاور رئيسة: أسباب شخصية، وثانية متعلّقة بالأستاذ، وأخرى منهجية، وغيرها. وتم تشخيص أبرز الأسباب الدافعة بطلبة الجامعات نحو الغياب وعدم حضور المحاضرات، من خلال رصد الإجابات، وتبويبها إحصائياً ووصفها وتحليلها وترتيبها من حيث أهمية التأثير من خلال استخدام مقياس ليكرت الثلاثي. واستنتجت الدراسة ما يلي: اتفق أفراد العينة بأن أهم أسباب الغياب غير شخصية وتخلوّا عن مسؤولياتهم بالغياب. كذلك أثر مشاكل النقل والازدحامات، والتعارض بين توقيتات المحاضرات؛ كما انتقد الطلبة أساتذتهم بأنهم قليلوا النفع والعطاء، وأيضاً صعوبة بعض المناهج التي يدرسونها. واقترحت الدراسة عدداً من التوصيات، ك ضرورة اهتمام الدولة بالبنى التحتية ووسائل النقل، والعمل على توطيد الأمن؛ وتنبيه التدريسيين لتطوير قدراتهم العلمية، وتحسين تفاعلهم مع الطلبة... وغيرها من التوصيات. Abstract: Many universities and schools in Arab countries - including Libya - are witnessing a clear reluctance of students to attend lectures, which has become a phenomenon that threatens the future of our societies. The study attempts to identify the most important causes of this phenomenon, and discuss them, to come up with proposals, recommendations to reduce it. A questionnaire form of 100 forms was distributed to students of the English Language Department / Faculty of Arts / University of Tripoli, and then its data was emptied during the fall 2019 semester. The questionnaire contains twelve phrases that are divide into four main axes: personal reasons, the second related to the professor, and methodological reasons, and others. The main reasons driving university students towards absenteeism were diagnose, by monitoring the answers, tabulating them statistically, describing, analyzing and arranging them in terms of importance and impact using the Triple Likert Scale. The study concluded the following: The sample members agreed that the most important reasons for absence are impersonal, and they abandoned their responsibilities by absence. As well as the impact of transportation problems and overcrowding, the discrepancy between the timings of the lectures; the students also criticized their teachers for being of little use and giving, as well as the difficulty of some of the curricula they teach. Consequently, the study suggested a number of recommendations that are consistent with the results of the study, such as the need for the state to pay attention to infrastructure and means of transportation, working to consolidate security; As well as alerting teachers to develop their scientific abilities, improve their interaction with students... and other recommendations.

الكلمات المفتاحية

التعليم الجامعي، مقياس ليكرت الثلاثي، ليبيا، التحليل الإحصائي المقارن.