مجلة النص
Volume 9, Numéro 3, Pages 529-552
2022-12-24

الاختلاف الديني والثقافي بين استراتيجيات خلق الافتراضية وخلق الموت في الرواية العربية.

الكاتب : بركات نجيمة . عاشور شفيقة .

الملخص

نسعى في دراستنا هذه إلى فحص بعض النماذج الروائية العربية، باعتبارها مرآة تعكس مختلف الأنساق الثقافية التي تبني عليها هذه الشعوب نمط حياتها، فالنسق الثقافي يمثل مجموعة الأفكار والقيم التي تتشكل داخل الجماعة سواء أكان ذلك عن وعي أو عن غير وعي منها، وتنبثق هذه الأفكار من العمق الإنساني برغباته وميولاته وأهوائه، لذا يمكن القول إن للنسق الثقافي علاقة وطيدة بالكون الهووي لدى الأفراد، فهو ينطلق منه ويعود عليه. إن حاجتنا الملحة في تقصي تجليات الأهواء عبر ثقافات مختلفة جعلنا نرشح للبحث نموذجين روائيين عربيين، أحدهما من منطقة المغرب العربي، تحديدا من الجزائر للكاتب واسيني الأعرج، هو "مملكة الفراشة"، والآخر من المشرق العربي المتمثل في الرواية السورية للكاتب خالد خليفة والموسومة بـ "لا سكاكين في مطابخ هذه المدينة". سنعمد في دراستنا إلى مقاربة النص الروائي من خلال بعض الاستراتيجيات التحليلية لسيمياء العواطف، تلك التي تعنى بالجوانب الثقافية أكثر، كاستراتيجية التحسيس والتخليق، التي يمكن أن تعتمد على الرؤى الداخلية للذوات في النص كما يمكن أن تعتمد على تقييم الملاحظ الاجتماعي الذي يمكن أن يتخلل حضوره النص، أو يكون خارجيا ممثلا في الجماعة الثقافية التي تنتمي إليها الذوات. Abstract: In this study we seek to examine some of the models of Arabic fiction considering it as a mirror that reflects the different cultural patterns on which this people built their lifestyle, the cultural pattern represents the collection of ideas and values that are formed within the group, whether consciously or unconsciously. These ideas emerge from the human depth with its desires, tendencies and whims, therefore it can be said that the cultural pattern has a close relationship. The amateur universe in individuals it stars from it and come back to him. Our urgent need in investigating manifestations of whims across different cultures made us nominate for research two models Arab novelists one of them from the Arab Maghreb region specifically from Algeria by the writer Wassimi Al Aaraj it is `the butterfly kingdom` and the other is from the Arab Mashreq is represented in the Syrian novel by the writer Khaled Khalifa and tagged with `no knives in the kitchen of this city`. In our study we will baptize to approach fiction text through some analytical strategies especially emotions those that are more concerned with cultural aspects as a strategy of sensitization and synthesis which can depend on internal version of the self in the text as it can depend on the evaluation of the social observer whose presence can be interspersed with the text or be external represented by the cultural community to which the selves belong.

الكلمات المفتاحية

الر ; اية ; الاختلاف الثقافي ; التحسيس ; التخليق ; الملاحظ الاجتماعي