الصوتيات
Volume 18, Numéro 2, Pages 97-120
2022-12-15

الفاصلة القرآنية بين الأداء الصوتي والإيحاء الدلالي - دراسة نطقية فيزيائية تطبيقية في سورة الضحى

الكاتب : العفوري حسام . مقدادي سميح .

الملخص

ملخص تهدف هذه المباحثة إلى الكشف عن العلاقة بين أسلوب الأداء الصوتي للفاصلة وانعكاسه من خلال ما ينقش في ذهن المتلقي من إيحاء دلالي في القراءات القرآنية، حيث تتشكل هذه العلاقة في الفاصلة القرآنية عبر اختيار القارئ لواحدة من القراءات المتواترة وأدائها؛ إما بالفتح، أو التقليل، أو الإمالة، وهو ما يولّد في نهاية المطاف دلالات نابعة عن المراوحة ما بين الأصوات القصيرة، والطويلة التي من شأنها أن تحدث تغييرات في شكل الألفاظ ومضمونها، حيث ينحو القارئ بـ(الفتحة) إلى (الكسرة)، وبـ(الألف) نحو (الياء)؛ فيقرؤها على الإمالة، أو يقللها، أو يبقيها كما هي على الفتح حسب تواترها. فتعدد القراءات هذا يحدث في أحايين كثيرة اختلافا في طبيعة الإدراك الدلالي لها، فيترك عند المتلقي انطباعاً ذهنياً يتصور من خلاله هيئة ما، أو حركة معينة لا تنقش في ذهنه عند قراءتها على وجه آخر، ينطلق البحث في هذه الفكرة من منطلقين: 1. أن الفواصل التي يمكن إمالتها يشترط فيها أن تكون من ذوات المعنى القابل للتفاوت في تحققه، وإلا لزمت حالة واحدة من الأداء الصوتي. 2. أن اختبار هذه الأداءات المتعددة على الأجهزة الصوتية الحديثة يظهر اختلافا واضحا في قراءتها بين الأداء والآخر، وهو ما يحاكي استقبال ذهن الإنسان لها. Abstract This discussion aims to reveal the relationship between the sound performance of the comma and its reflection through what is engraved in the recipient’s mind of semantic suggestion in the Qur’anic readings, where this relationship is formed in the Qur’anic comma through the reader’s choice of one of the frequent readings and its performance; Either by (fatha), reducing, or tilting, which eventually generates indications stemming from the fluctuation between short and long sounds that would cause changes in the form and content of the words, as the reader tends with (the fatha) to (the kasra), and with ( Alif) towards (ya’); He recites it on the tilt, or reduces it, or keeps it as it is on the opening according to its frequency. This multiplicity of readings often causes a difference in the nature of the semantic perception of it, leaving the recipient with a mental impression through which he perceives a body, or a specific movement that is not engraved in his mind when reading it on another face. Research on this idea starts from two premises: The commas that can be tilted are required to be of meaning that can vary in its realization, otherwise only one case of vocal performance is required. Testing these multiple performances on modern audio devices shows a clear difference in their reading between one performance and the other, which simulates the human mind’s reception of it.

الكلمات المفتاحية

الفاصلة القرآنية، الدلالة، الموجات الصوتية، الزمن، الذبذبة، والطاقة. ; Quranic comma, significance, sound waves, time, vibration, and energy.