Al Athar مجلة الأثـــــــــــــــر
Volume 19, Numéro 1, Pages 104-119
2022-07-30

دراسة وتحلیل تمظهرات حضور "القارئ الضمني" في مقامات الحريري مستمداً من آراء منظري نظریة التلقي

الكاتب : ضروني محمدصادق . افخمي عقدا رضا .

الملخص

Abstract With the emergence and expansion of literary theories in recent decades, there have been extensive changes in the field of literary criticism Undoubtedly, one of these theories that attracted the attention of many critics and writers was the "theory of reception" Because this theory, by reviewing the relations between the author, the work and the reader, changed its main axis in the study of literary texts from "author / text" to "text / reader" In fact, placed the reader in the center of the author's attention as a very important element so that he could write his work in accordance with the needs of the audience. The pioneers and the followers of this theory in the analysis of literary texts tried to study various concepts such as "waiting horizon, changing horizon, Implicit Reader, etc." This article tries to examine the author's attention to this important element in literary creations that is manifested in literary texts by examining the Implicit Reader in Hariri maqamat as an ancient type of fiction and Finally, discover the secret of beauty and readers' enjoyment of this ancient kind of story. In this regard, it was found that the author by creating gaps in the text of the maqamat, such as not entering some necessary details and using proverbs and allusions, has been able to accompany the reader to discover these spaces and gaps in the text. To the extent that in some maqameh, the reader is immersed in the text in order to discover them, so that he considers himself one of the characters in the text of the story, and this in turn doubles his satisfaction with reading the maqamat. الملخص إنّ حضور القارئ لم یکن یحظی بمکانة في الدراسات الأدبیة کطرف مشارک في العلاقة التواصلیة بل غایتها إلا أن ظهرت "نظریة التلقي" و¬حملت بیدها إنّ الشیء الأساس في قراءة کلّ عمل أدبي هو التفاعل بین بنیة النص و¬متلقیه؛ فناقش أصحاب نظریة التلقي مفاهیم خاصة کـــــ "أفق الإنتظار و¬التفاعل بین النص و¬المتلقي و¬القارئ الضمني". فمن بین کلها وقع الاختیار في هذا البحث علی القارئ الضمني، هذه البنیة النصیة المفترض وجودها بین سطور النص والّتي یتم بموجبها تحدید الدور المنوط بالقارئ المستهدف. فحينما يكتب الكاتب؛ يكتب و¬في ذهنه قارئ ما يحاول إرضاءه و¬يسعى إلى أن يحوز على إعجابه، و¬يحاول التأثير فيه. بناء علی هذا فإنّ هذه الدراسة تدرس مدی انغماس هذا القارئ في التعامل بینه و¬بین قصص "مقامات الحریري" کنوع من أقدم أنواع الادب القصصی بالإعتماد علی منهج توصیفی- تحلیلي؛ فیکتشف بعض سرّ الجمال و¬إمتاع القرّاء منها؛ حیث جاء الحریری بأسلوب ممتع والفجوات و¬الفراغات الّتي يلقی الکشف عن معناها علی عاتق القارئ کعدم الدخول في بعض التفاصيل الضرورية و¬الاستفادة من الأمثال و¬الکنايات. و-من الطبيعی انّ الاهتمام بکشف معناها يدعو القارئ للتواصل مع النص و¬¬يتيح له التمتع أكثر حيث إنّه يعتبر نفسه شخصية داخل النص السردي کخالق للقصة. الکلمات المفتاحیة: النص السردي، مقامات الحريري، نظریة التلقي، القارئ الضمني.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Narrative text, Hariri maqamats, theory of reception, Implicit Reader. ; الکلمات المفتاحیة: النص السردي، مقامات الحريري، نظریة التلقي، القارئ الضمني.