اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 2, Pages 203-228
2022-06-20

الإتصال ودوره في إدارة جائحة كورونا دراسة إستطلاعية في الصحة المدرسية من خلال وحدة الكشف والمتابعة

الكاتب : بن بوزيد نورة .

الملخص

الإتصال أحد المتطلبات الأساسية لقيام المؤسسة باعتباره موردا هاما يسمح ويساعد على اتخاذ القرارات، خاصة فيما يتعلق بإدارة الأزمات، أصبح توظيفه صورة ملحة نظرا لأهمية المعلومات للوقاية أو التقليل من أي أضرار أو خسائر. في هذا السياق سنقف عند جائحة كورونا كوفيد 19 كأزمة وعلاقتها بالصحة المدرسية المصممة لتعزيز صحة التلاميذ في السن المدرسية وتعزيز صحة المجتمع من خلال المدارس عن طريق وحدات الكشف والمتابعة، خاصة وأن الصحة المدرسية كجانب أساسي من جوانب التربية تلقى إهتماما وعناية أفضل نسبيا في قيم الأسرة والمجتمع بمؤسساته، وبالتالي هدف المقال إلى تقديم رؤية وصفية تحليلية للبعد الإستراتيجي لاتصال الأزمات و هو موضوع يتصف بالحداثة و الأهمية في الدراسات الإعلامية و الإتصالية . و أظهرت نتائج المقال أن البعد الإستراتيجي لاتصال الأزمات يتطلب وجود تخطيط مسبق للتعامل الاتصالي مع الأزمة قائم على الية متكاملة للتواصل مع المعنيين بالأزمة و الحرص على توفير المعلومة التي تردم الفجوة المعرفية الطارئة فيما يتعلق بالأزمة و حيثياتها خلال مراحلها الثلاثة : نشر المعلومات ، يليها تفسيرها ثم مرحلة الوقاية و ضرورة تصميم علمي لاستراتيجية اتصالية للتعامل مع الأزمة . الكلمات المفتاحية: اتصال الأزمات، إدارة الأزمات، جائحة كورونا، الصحة المدرسية. Since communication is one of the basic requirements for the establishment of the institution as an important resource that allows and helps to make decisions, especially with regard to crisis management, its usage has become urgent due to the importance of information to prevent or reduce any damages or losses. In this context, we will stand at the Corona (Covid 19) pandemic as a crisis and its relationship to school health designed to enhance the health of students at school age and promote community health through schools, detection and follow-up units, especially since school health, as an essential aspect of education, receives relatively better attention and care in the values of the family, society and its institutions. Therefore, the article aims to provide a descriptive and analytical vision of the strategic dimension of crisis communication, which is a topic characterized by modernity and importance in media and communication studies. The results of the article showed that the strategic dimension of crisis communication requires a pre-planning for communication with the crisis based on an integrated mechanism for communication with those concerned with the crisis and keenness to provide information that bridges the emergency knowledge gap related to the crisis and its merits during its three stages: dissemination of information, followed by its interpretation, and then the prevention stage and the need for a scientific design of a communication strategy to deal with the crisis.

الكلمات المفتاحية

اتصال الأزمات ; ادارة الازمات ; جائحة كرنا ; الصحة المدرسية