مجلة رؤى للدراسات المعرفية والحضارية
Volume 8, Numéro 1, Pages 50-75
2022-06-30

أساليب ومعايير إدارة الجودة في المؤسسات الجامعية الجزائرية جامعة مولود معمري -تيزي وزو- أنموذجا

الكاتب : خويدر نورة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق أساليب ومعايير إدارة الجودة في المؤسسة الجامعية مولود معمري –تيزي وزو-كنموذج، خصوصا اليوم بعد أن أصبح "التميز" هو حجر الزاوية لدى كل الجامعات والسعي نحو الحصول على الجودة من خلال تطبيق مجموعة من الأساليب والمعايير التي تساعدها على تحسين أداء مهامها على اختلاف أطرافها، سعيا منها لتقديم مخرجات تتلاءم وسوق العمل، ومن جانب آخر حتى لا تبقى على هامش الجامعات العالميةالتي وصلت إلى ما يسمى بالجامعات المفتوحة واعتماد أحدث التقنيات التكنولوجية. وعليه تبنت هذه الورقة البحثية المنهج الوصفي التّحليلي بالاعتماد على استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات ثم التحليل والتفسير والوصول إلى مجموعة من النتائج والاقتراحات التي أهمها: ترجمة الجودة كمفهوم وشعار وتطبيقات في سلوك مختلف أوجه أنشطة الجامعة. استحداث جائزة كأساس في تهيئة وإطلاق مجالات المنافسة وتفجير القدرات الذاتية للكليات في الجامعة. نشر ثقافة الجودة في وسائل الإعلام ترجمة الرؤيا الوطنية للجودة إلى تشريع أو تعليمات ملزمة لغرض التطبيق بما ينسجم مع متطلبات الجودة. his study aims to identify the reality of applying quality management methods and standards in the university institution Mouloud Mamari - Tizi Ouzou - as a model, especially today after “excellence” has become the cornerstone of all universities, and the pursuit of quality through the application of a set of methods and standards Which helps them to improve the performance of their tasks across the various parties, seeking to provide outputs compatible with the labor market, and on the other hand, so that it does not remain on the sidelines of international universities. Accordingly, this research paper adopted the descriptive and analytical approach by relying on the questionnaire form as a tool to collect data, then analyze and interpret, and arrive at a set of results and suggestions, the most important of which are:  Translate quality as a concept, slogan, and applications in the conduct of various aspects of the university's activities.  Creating a prize as a basis for preparing and launching areas of competition and exploding the self-abilities of colleges in the university.  Disseminating the culture of quality in the media  To translate the national vision of quality into legislation or binding instructions for the purpose of implementation, in line with the quality requirements.

الكلمات المفتاحية

الجودة، إدارة الجودة الشاملة، المؤسسات الجامعية، المعايير، جودة الخدمة التعليمية. the quality, Total Quality Management, University institutions, Standards, Quality of educational service.