تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 1, Pages 242-263
2022-05-16

(covid19) التعليم عن بعد كعلاج لصدمات التعليم تحت تأثير جائحة كورونا Distance Education As A Solution To The Shocks Of Teaching Under The Influence Of The Corona Virus (covid19)

الكاتب : حليس سمير .

الملخص

تحت تأثير جائحة كورونا (COVID19) التي تجتاح العالم بأسره منذ بداية سنة 2020، تلقى التعليم صدمات قوية، حيث أغلقت المؤسسات التعليمية أبوابها في جل دول العالم استجابة لتحقيق شروط التباعد الاجتماعي، ومكث الطلاب والتلاميذ في بيوتهم احتراما لتدابير الحجر الصحي المفروضة من قبل الحكومات لمنع انتشار الجائحة. لكن مع استمرار الأزمة، بدأ الجميع يفكر في حلول تضمن مواصلة العمليات البيداغوجية وتكون بديلا للتعليم الحضوري، وكان هناك شبه اتفاق على أن الحل الأمثل يكمن في تبني ما يسمى بنظام التعليم عن بعد. لذلك، فإن هذا المقال يهدف إلى التعرف على أهم الصدمات التي تلقاها التعليم في ظل جائحة كورونا، وعلى الحلول التي قدمها نظام التعليم عن بعد لمعالجة هذه الصدمات، والصعوبات التي واجهت المؤسسات التعليمية في توظيفه، مع التعريج على كل هذه القضايا في التجربة الجزائرية، على اعتبار أن المؤسسات التعليمية الجزائرية قد تعرضت لنفس الصدمات. Under the influence of the Coronavirus pandemic (COVID19) which has swept the whole world since the start of 2020, learning has been hit hard, with educational institutions shutting down in most countries of the world in response to pressures from social distancing, where students and pupils have been forced to stay at home due to quarantine measures imposed by governments to prevent the spread of the pandemic. However, with the continuation of the crisis, a reflection on possible solutions to this problem began, with the aim of continuing the suspended teaching processes, and everyone has understood that these solutions consist in the adoption of distance learning system. Therefore, this article aims to identify the most significant shocks that education and training has suffered in light of the Corona pandemic, and the solutions provided by the distance learning system to cope with these shocks, And the difficulties encountered by learning establishments to use it. The article will also address all these issues in Algerian education establishments that have suffered the same trauma.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التعليم-التعليم عن بعد-الوسائط التعليمية-صدمات التعليم-فيروس كورونا- Keywords: Learning; distance learning; Learning (educational) media; learning (education) shocks; Corona Virus.