المجلة الأكادمية للبحوث القانونية والسياسية
Volume 6, Numéro 1, Pages 596-613
2022-03-31

الزامية الخدمة ما بعد البيع في ضوء قانون حماية المستهلك و قمع الغش

الكاتب : مكي فلة .

الملخص

لم يكتف المشرع بالنص على إلزامية الضمان، بل عمل على إيجاد آلية تضمن للمستهلك تلبية رغباته من المنتوج حتى خارج مدة الضمان، و عند انتهاء دوره من خلال خدمة ما بعد البيع. بالزام مقدم الخدمة إصلاح و صیانة المنتوج ضمن المادة 16 من قانون حماية المستهلك وقمع الغش، ونظمها المرسوم التنفيذي 21-244 المحدد لشروط وكيفيات تقديم خدمة ما بعد بيع السلع. و في حالة عدم تنفيذ هذا الالتزام يتعرض صاحبه الى عقوبات. The legislator was not satisfied with stipulating the obligatory guarantee, but rather he created a mechanism to ensure that the consumer fulfills his desires from the product even outside the warranty period, and at the end of his role through the after sales service. By imposing on the service provider the obligation to repair and maintain within article 16 of the consumer protection and fraud suppression law, and regulated by executive decree 21-244 specifying the conditions and modalities for providing post-sale service of goods. And in the event of breach of this obligation, the owner is subject to penalties.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: انقضاء الضمان، الصيانة، الإصلاح، قطع الغيار، الغرامة. ; Keywords: Warranty Expiry, maintenance, repair, spare parts, the fine.