دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 11, Numéro 2, Pages 765-772
2022-03-31

The Intermixing Of Ornament Artistic Elements In Granada’s And Tlemcen’s Landmarks Between The 13th And The 14thcenturies Ad.

Authors : Rezki Nabila . Dahmani Naima Sabrina .

Abstract

Abstract: Joining the Andalusian region to the Maghreb region under Almoravid rule, then Almohad rule resulted a unity agreement led to art intermixing in the two regions, which made their architectural structures distinguishable than the other regions. Thereupon, a unique artistic style emerged which is the Maghrebi-Andalusian Style that continued to evolve and flourish under the rule of the Zayyanids and the Marinid in Maghreb, and the Nasrid in Andalusia. This essay is an attempt to address the artistic unity of the landmarks in Andalusia and middle Maghreb between the 13th -14th centuries AD through the landmarks of Tlemcen and Granada. Keywords: Maghrebi-Andalusian, Zayyanids , Marinid, Tlemcen . ملخص باللغة العربية ضم المنطقة الأندلسية إلى منطقة المغرب العربي في ظل حكم المرابطين ، ثم نتج عن حكم الموحدين اتفاق وحدة أدى إلى اختلاط الفن في المنطقتين ، مما جعل هياكلهما المعمارية مميزة عن المناطق الأخرى. ومن ثم برز أسلوب فني فريد وهو الأسلوب المغربي الأندلسي الذي استمر في التطور والازدهار تحت حكم الزيانيين والمرينيين في المغرب العربي والنصريين في الأندلس. هذا المقال محاولة لمعالجة الوحدة الفنية للمعالم في الأندلس والمغرب الأوسط بين القرنين الثالث عشر والرابع عشر الميلاديين من خلال معالم تلمسان وغرناطة. كلمات مفتاحية: المغربي . الاندلسي؛الزياني ؛ المريني, تلمسان.

Keywords

كلمات مفتاحية: المغربي . الاندلسي؛الزياني ؛ المريني, تلمسان. ; eywords: Maghrebi-Andalusian, Zayyanids , Marinid, Tlemcen .