مجلة دراسات إنسانية
Volume 4, Numéro 1, Pages 83-103
2018-12-28

التأويل في المذاهب الإسلامية والقانون الإسلامي في فلسفته

الكاتب : صليحة بن عاشور .

الملخص

من المتشابهات ما لا يعلم حقيقة مآلاتها إلا الله، وإن للراسخين في العلم معرفة نسبية بهذه المآلات، بما أودع الله في ألفاظ هذه المتشابهات، وبما في محكمات القرآن الكريم من دلالات..ولقد شذ عن هذا التوافق أهل الغلو من الظاهرية والباطنية. وعليه يعتبر التأويل سبيل من سبل الغنى الفكري والثراء التشريعي، والكشف عن كنوز الحقائق القرآنية الداعمة للإيمان الديني.. وليس سبيلا لتبديده، كما هو الحال في الهيرمينوطيقا الغربية، أو مسخ الإيمان الديني كما عند الباطنية. ويجوز التأويل لأهله من الراسخين في العلم بالمنقول والمعقول بشروطه وضوابطه. There are similarities that only God knows the reality of their outcome, and those who are firmly rooted in science have a relative knowledge of these outcomes, with what God has deposited in the words of these analogies, and what the meanings of the Holy Qur’an contain. Accordingly, interpretation is a way of intellectual and legislative richness, and of revealing the treasures of Quranic truths that support religious faith.. and not a way to dispel it, as is the case in Western hermeneutics, or metamorphosis of religious faith as in esotericism. Interpretation is permissible for its people who are firmly rooted in knowledge of what is transmitted and what is reasonable, with its conditions and controls

الكلمات المفتاحية

التأويل؛ المذاهب الإسلامية؛ الفلسفة؛ القانون الإسلامي.