مجلة الصدى الدراسات القانونية والسياسية
Volume 3, Numéro 1, Pages 54-70
2021-03-20

حقوق الإنسان في الشريعة الإسلامية و مدى تقار بها مع الحقوق التي أقرّها المجتمع الدولي عام 1948 وما بعده

الكاتب : خليدة غوطي .

الملخص

لم تعرف القوانين الوضعية الاهتمام الحقيقي بحقوق الإنسان إلاّ أواخر العصور الوسطى، حيث فقدت الشعوب الأوربية معظم ما يتمتع به الإنسان على يد الكنيسة الظالمة وعلى يد الإقطاعيين آنذاك، فاندفعت بعد ذلك لتعلن ثورتها عليهم وأطاحت بهم، ثم تلاها بعد ذلك صدور عدّة إعلانات عن حقوق الإنسان وما يجب للإنسان لحفظ عيشه بكرامة، فكلّلت المجهودات بصدور الميثاق العالمي لحقوق الإنسان الصادر عن هيئة الأمم المتحدة أواسط القرن العشرين تحديدا سنة 1948. أما عن الشريعة الإسلامية فقد كانت سابقة وملزمة لحقوق الإنسان، فهي حقوق أصلية أبدية لا تقبل حذفا ولا تعديلا ولا نسخا ولا تعطيلا-حقوق ملزمة-، فمصدرها الله الخالق عز وجل وليست منّة من البشر. كرم بها الله تعالى بني آدم على حد سواء، المسلم وغير المسلم، منذ أن تبث فيه الروح، وهو جنين في بطن أمه، لحفظ كرامته، فكفل له الإسلام هذه الحقوق الشاملة والدقيقة لكل معطيات حياته. The positive laws did not know the real concern for human rights until the end of the middle ages, when European peoples lost most of what people enjoyed at the hands of the unjust church and at the hands of the feudal lords at that time, then they rushed to announce their revolution and overthrew them, and after that were issued several announcements on human rights What a person must do to preserve his life in dignity, as efforts were crowned with the issuance of the International Charter for Human Rights issued by the United Nations in the mid-twentieth century, specifically in 1948.. As for Islamic law, it was a precedent and binding to human rights, as they are eternal, original rights that do not accept omission, amendment, copying, or obstruction - binding rights - as they come from God the Creator, the Exalted, the Majestic, and not from us. Allah the Most High honored both the sons of Adam, both Muslim and non-Muslim, since the soul was breathed into him, and he is a fetus in his mother's womb, to preserve his dignity, so Islam guaranteed him these comprehensive and accurate rights to all aspects of his life

الكلمات المفتاحية

حقوق الإنسان، الشريعة الإسلامية، الميثاق العالمي لحقوق الإنسان، القانون الوضعي Human rights, islamic low, the universal charter of human rights, positive low