مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 5, Numéro 3, Pages 108-125
2021-11-01

العولمة الثقافية وتشكل أذواق الشباب الجامعي الجزائري دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم الإعلام والاتصال بجامعة جيجل

الكاتب : لقريوي صليحة . لعرج سمير .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور العولمة الثقافية في تشكيل أذواق الشباب الذي من المؤكد أن هناك تباين واختلاف في واهتماماتهم وتذوقهم للأشياء وتذوقهم للجمال ،لكن بظهور العولمة الثقافية ولجوءها إلى العديد من الوسائل محاولة من خلالها التغلغل داخل ثقافة المجتمعات المستهدفة لتوحيد أذواق الأفراد وجعل الجماهير لديهم اهتمامات مشتركة،ومهما تكن غايات العولمة فهي لا تحقق أهدافها بمعزل عن التطور المذهل لوسائل الإعلام و الاتصال التي تعمل بشكل مستمر على نقل بدائل ثقافية من قيم وعادات وتقاليد وتروج لمنتجات استهلاكية غير ملائمة للبيئة العربية،هذا ما ولد لدى الشباب ميول إلي تذوق ثقافة الغير سواء تعلق الأمر بطرق وأساليب التفكير أو أنماط المعيشة والسلوك ،ما أذى إلى تزيف الوعي لديهم وافقدهم القدرة على التفكير السليم وأثر سلبا على أذواقهم الحسية والجمالية في الحكم على الأشياء. وللإجابة على الإشكالية المطروحة اعتمدنا على المنهج الوصفي الذي يعد مناسبا لدراسة الظواهر الراهنة والكشف عن أثارها،كما تم الاعتماد على العينة القصدية والاستمارة كأدوات لجمع البيانات للإجابة على أسئلة الدراسة،وتوصلت الدراسة إلى نتائج مفادها أن لوسائل العولمة دور كير في إعادة تشكيل أذواق الشباب وفق الموضة التي يروج لها صناع الثقافة في الدول الغربية. الكلمات المفتاحية: التشكل،الثقافة،الذوق،الشباب،العولمة الثقافية،وسائل الإعلام . Abstract: This study aims to determine the role of cultural globalization in shaping the tastes of young people whose interests and tastes for things and beauty are notably different,However, with the emergence of cultural globalization and its use of many means to attempt to penetrate the culture of target societies to unify the tastes of individuals and the interests of the masses, and whatever the goals of globalization, it does not achieve its target without the astonishing development of media and communication, which constantly work to transfer cultural alternatives such as values, customs and traditions, and to promote consumer products that do not correspond to the Arab environment This generated in young people a tendency to appreciate the culture of others, whether related to ways of thinking or lifestyles and behaviours, which led to the falsification of their consciousness and lost the ability to think correctly, and negatively affected their sensual and aesthetic tastes in judging things. In order to respond the problematic, we relied on the descriptive approach, which is suitable for studying current phenomena and revealing their effects. The intentional sample and the questionnaire were also used as tools for data collection and answering the study questions The study concluded that the means of globalization have a major role in reshaping the tastes of young people according to the fashion promoted by the creators of culture in Western countries. Keywords: culture, cultural globalization, shaping, media, taste, youth.

الكلمات المفتاحية

الع ; لمة